by SzelesÚt 2009. júl 31.

Villanymotor

A gyárak arra törekednek, hogy minél kevesebb legyen az általuk fejlesztett motor káros anyag kibocsátása és a fogyasztás minimalizálása is...

A gyárak arra törekednek, hogy minél kevesebb legyen az általuk fejlesztett motor káros anyag kibocsátása és a fogyasztás minimalizálása is évről évre cél. A Vectrix egy olyan elektromos motor, amely kereskedelmi forgalomban kapható és már kellő sebességgel rendelkezik. A villamos hangú robogót vettük górcső alá.

Ezt a robogót nem robbanómotor hajtja. Egy 230 Voltos csatlakkozó segítségével tölthetjük fel kb. 3 óra alatt teljesen üres állapotból maximumra. A Vectix hatótávolsága nagyjából 100 km, de ez természetesen attól függ, hogy hol, milyen körülmények közt használjuk. Maximum 80 km/ h-ás végsebességre képes a robogó, de ez a monoton tempó nagyon gyorsan leszívja az akkumulátort.

Ebben a robogóban, egy nikkel metál hidrid akksi lapul, aminek az a nagy erénye, hogy rövid idő alatt nagy áramfelvételre képes, és ehhez viszonyítva nagy hatótávolság megtételét teszi lehetővé.

A Vectrix gáz markolata, vagy mondhatnám azt is, hogy potmétere nem csak arra a célra van, hogy előre haladjunk vele, ugyanis, menet közben a gáz visszaengedésekor akkora motorféket biztosít számunkra, hogy a féket csak váratlan szituációban kell használni. Ami még nem hétköznapi benne, hogy motorfék esetén áramot termelünk vissza az akkumulátorba, így egyértelmű, hogy városon belül sokkal több km-t képes megtenni, mint országúton. Még mindig a gázkarnál maradva, álló helyzetben előre tolva rükvercbe megy a robogó.

A Vectrix súlya 230 kg körül van, ami nem könnyű, de az akkumulátorok nem is könnyűek benne. Fontos kérdés, hogy milyen karbantartást igényelnek ezek a motorok. A futómű, és a kopó alkatrészek ugyanannyi törődést és vizsgálatot igényelnek, mint hagyományos társaiké, viszont az akkumulátor élettartamára 10 évet ígér a cég.

Amerikai származású robogó a Vectrix, amit Lengyelországban szerelmek össze. Azon kívül, hogy semmiféle káros anyag kibocsátása nincsen, nagyon olcsó közlekedési eszköznek számít a VX 1E, mivel 2-től 5 forintig terjed 1 km költsége, ami üzemanyagra átszámítva 0,7 és 1,7 tized liternek felel meg 100 km-enként a 290 Ft-os üzemanyag ár mellett.

Ezek az írások is érdekelhetnek: