by SzelesÚt 2011. okt 23.

Vérfrissítés bajor módra

Alig két évvel az S 1000 RR 2009-es bevezetése után a BMW bemutatta a sikeres szupersport-motor számos ponton tökéletesített, modellfrissített változatát. A gyár szerint az új vas még sportosabb és pontosabban irányítható, ráadásul kedvezőbb nyomatékleadású és élénkebb gázadási reakciójú, mint elődje. Superstock-versenyeken szerzett valamennyi tapasztalatát felhasználta hozzá a bajor márka.

Elődjéhez hasonlóan a mostani kiadás sem ismer kompromisszumot, messzemenő sportossággal ötvözi kimagaslóan jó menetdinamikai adottságait. Kiválóan irányítható, megingathatatlanul stabil, továbbá fölényes teljesítmény-kifejtés, jelentős használati érték és minden szempontból dinamikus megjelenés jellemzi. Napjaink legkorszerűbb blokkolásgátló berendezése, a BMW Motorrad Race ABS felügyeli rajta a fékezés biztonságát. Gyorsításkor a kipörgésgátló (Dynamic Traction Control - DTC) nyújt segítséget a motorosnak. A modellfrissítéssel együtt természetesen mindkét biztonsági rendszer működését továbbfejlesztette a BMW Motorrad.



Ami nem változott a korábbiakhoz képest, az az igen tekintélyes 142 kW (193 LE) teljesítmény és a 204 kg menetkész tömeg (verseny-ABS-szel 206,5 kg).Az S 1000 RR modellfrissítésének egyik fő célja a motorozhatóság javítása volt egyenletesebb, harmonikusabb teljesítmény- és nyomatékleadás, valamint jobb rugalmasság révén. A gázfelvétel finomhangolása kimondottan jót tett a motor reakciókészségének.

BMS S 1000 RR 2012 galéria:

{NeoGallery gallery="s1000"}

A futóművön elvégzett módosítások hatására számottevően javultak az RR menetdinamikai jellemzői. A fordított teleszkópvilla és a rugóstag új belső szerkezetének köszönhetően még szélesebb tartományt fednek le a lengéscsillapítók a két véglet, a komfortos és a sportos között.

Annak köszönhetően, hogy a villaszög, az utánfutás, a lengővilla-forgáspont, a teleszkópvilla-túlnyúlás és a rugóstag hosszának módosítása következtében átalakult a járműpozíció és a futómű-geometria, nemcsak könnyebben és pontosabban irányítható, hanem sokkal jobb visszajelzéssel is szolgál a motorosnak a megújult S 1000 RR. A BMW Motorrad a hatékonyabb levegőellátás érdekében egyúttal megnövelte a beszívási keresztmetszetet is azáltal, hogy a kormánynyakon át vezeti be a levegőt a szívórendszerbe. A futómű átalakítását állítható kivitelű, mechanikus kormánycsillapító telepítésével tette teljessé.

Újfajta grafikájánál fogva könnyebb leolvasni a fordulatszámmérőt, mint eddig, ráadásul szabályozható az LCD-kijelző fényereje, és kibővültek a funkciói. A köridőmérő műszeren mostantól megjeleníthető a „legjobb kör folyamatban” („best lap in progress”) és beállítható egy figyelmeztetés, ha a motoros túllép egy általa előre beállított sebességet („speed warning”).

Nemcsak a motor, a futómű és a műszerfal változott előnyére az S 1000 RR-en, hanem az egész megjelenése is. Az új kiadásnak sokkal keskenyebb a fara, továbbá finoman módosultak aszimmetrikus oldalidomai, és oldalsó szellőzőrácsokat kapott rajta az airbox burkolatának középső része. A megújult szupersport-típus markáns ismertetőjegyei továbbá az idom felső részén kialakított, az aerodinamikát előnyösen befolyásoló „szárnyak”.

Míg kimondottan sportos hatású piros-fehér (racing red - alpine white) színpárosításával már álló helyzetben is erőt és gyorsaságot sugároz az RR, világoskék (bluefire) fényezéssel egészen extravagáns hatást kelt.

A zafírfekete metál sportos, dinamikus jelleget kölcsönöz neki, a BMW Motorrad Motorsport színei pedig versenymotoros külsővel ruházzák fel. A változtatások keretében enyhén módosult a jellegzetes RR-logó is.

A csillogó feketére fényezett felnik és a központi rugóstag vörös spirálrugója még hatásosabbá teszi az összképet. A lengővilla a környezetéhez igazodva eloxált vagy ugyancsak feketére fényezett kivitelű.


A korábbiakhoz hasonlóan most is 142 kW (193 LE)/13.000 ford./perc névleges teljesítményű és 112 Nm/9.750 ford./perc maximális forgatónyomatékú, mindössze 59,8 kilogramm tömegű soros négyhengeres, vízhűtéses motor hajtja az S 1000 RR-t.

Motorikus vonatkozásban az volt az RR megújításának egyik legfontosabb célja, hogy még jobban lehessen uralni a négyhengeres kimagaslóan nagy teljesítményét. Ennek érdekében módosították a fejlesztők a motorvezérlés programját. Míg az eddigiekben négy különböző jelleggörbével jelentett egyet a rain-, a sport-, a race- és a slick-program, a megújult RR-nél már csak kettő felel meg nekik: egy, ahol nagyon finom és érzékletes a gázadási reakció, esős időre, egy pedig, amikor is rendkívül élénken és közvetlenül reagál a motor a gázkar parancsára, a sport-, a race- és a slick-üzemmódra. Ennek az ésszerűsítésnek köszönhetően immár nem kell állandóan másfajta karakterisztikához igazodnia a motorosnak, ha sűrűn vált oda-vissza sport-, race- és slick-program között. Ezzel együtt a terhelésváltási reakción is sikerült javítaniuk a BMW Motorrad fejlesztőinek.

A könnyebb és gyorsabb adagolhatóság végett puhább állítórugót kapott a fojtószelep. Ugyanezt a célt szolgálja a csökkentett elfordulási szögű gázkar is.

Tökéletesített teljesítmény- és nyomatékleadás, rövidebb szekunder áttétel.
A lehető legjobb motorozhatóság érdekében az S 1000 RR motorjának teljesítmény- és nyomatékleadását is hatékonyabbá tették a szakemberek.

Új teljesítménygörbéket határoztak meg, egyet-egyet a rain- és a sport-üzemmódhoz, egy közöset pedig a race-hez és a slickhez (szemben a korábbiakkal, ahol egy görbe tartozott a rain programhoz, egy másik pedig együttesen a sporthoz, a race-hez és a slickhez). A jobb gyorsulás és rugalmasság végett a korábbi 17/44-ről 17/45-re rövidítették le a szekunder áttételt.

Rain-üzemmódban most 120 kW-ot (163 LE-t), azaz 8 kW-tal (11 LE-vel) többet mozgósít a motor. Sport-, race- és slick-programban változatlanul 142 kW (193 LE) áll rendelkezésre, mivel azonban jelentősen nőtt a teljesítmény az alsó és a középső fordulatszám-tartományban, sokkal egyenletesebb és nyomatékosabb lett a négyhengeres karakterisztikája.

A nyomatékleadást is a jobb motorozhatóság szolgálatába állították a fejlesztők. Mostantól három különböző nyomatékgörbét vonultat fel az RR (korábban csak kettő volt): itt is egyet-egyet a rain- és a sport-, egy közöset pedig a race- és a slick- üzemmódhoz. Mind a négy menetprogram érezhetően sokat profitál az eddiginél harmonikusabb, egyenletesebb nyomatékleadásból, arról nem beszélve, hogy mind a négyben jóval nagyobb nyomatékot termel a négyhengeres az 5.500 és 7.500 ford./perc közötti tartományban. Kiváltképp rain-üzemmódban javult sokat az RR viselkedése. Míg a korábbi változatnál szinte teljesen lapos maradt a nyomatékgörbe 4.500-as fordulat fölött, addig a mostaninál szabadabban pörög a motor, és egészen 9.000-es fordulatig emelkedik a görbe.

Azért, hogy kompromisszumok nélkül sportosan lehessen használni az S 1000 RR-t mintázat nélküli gumikkal, a BMW Motorrad változtatásokat eszközölt a slick-menetprogramon. Úgy alakította át a befecskendezés jellegmezőjét motorfékes üzemállapotban, hogy ne legyenek folyamatosan kikapcsolva a hengerek. A fékrendszer és a motorfék így most optimálisan lassítja a hátsó kereket, vagyis stabilabban viselkedik, és pontosabban tartja a motor a kijelölt irányt fékezéskor és kanyarodáskor.

A katalizátor/gyűjtőcsövek-részen átalakult az S 1000 RR teljes egészében rozsdamentes acélból készült kipufogórendszere. Mostantól nem a gyűjtőcsövekben, hanem az elülső hangtompítóban foglalnak helyet a katalizátorpatronok. Ez a változás, valamint a kormánynyaknál 20 százalékkal megnövelt beszívási keresztmetszet, a korábbitól eltérő airbox, az új geometriájú szívótölcsérek és az áthangolt motorvezérlés együttesen kedvezőbb nyomatékjellemzőket eredményezett. Az említett változtatásoknak köszönhetően immár nincs szükség az olajteknőhöz épített hővédő lemezre.

2009. évi bemutatkozásakor az S 1000 RR volt az első sorozatgyártású szupersport-motor a világon, amely versenypályás használatra alkalmas verseny-ABS-t és dinamikus kipörgésgátlót (Dynamic Traction Control – DTC) mondhatott magáénak. E két rendszer műszaki kivitelezését olyan ügyesen oldotta meg a BMW Motorrad, hogy ma már kivétel nélkül ezekkel rendelik vásárlói a típus valamennyi példányát. Az S 1000 RR modellfrissítése keretében természetesen továbbfejlesztette a működésüket.

A DTC érzékeli a motor dőlésszögét, és hatásos segítséget nyújt a motorosnak csúszós útfelületen. A fizika határain belül úgy szabályozza a hajtónyomatékot, hogy ne pörögjön ki a hátsó kerék.

A módosítások során átalakult a futómű-geometriája is, továbbá hatékonyabb lett az első kerék levegőbe emelkedését felismerő rendszer működése. Utóbbi parancsára sokkal finomabban nyitnak ki a fojtószelepek. Emellett a DTC működését is optimalizálta a BMW Motorrad: hatékonyabb nyomatékátvitel és a finomabb szabályozás jellemzi race- és slick-üzemmódban.


BMW S 1000 RR műszaki adatok:

Blokk: soros négyhengeres, vízhűtéses, 993 cm3        
Teljesítmény: 142 kW/193 LE/13000    
Nyomaték: 112 Nm/9750    
Váz: alumínium hídváz
Első futómű: fordított teleszkópvilla 46 mm külsőcső-átmérővel, állítható húzó- és nyomófokozati csillapítás
Hátsó futómű: kétágú lengővilla állítható rugóalapú, valamint húzó- és nyomófokozati csillapítású központi rugóstaggal
Fékek elöl: úszó ágyazású ikertárcsa, Ø 320 mm, négydugattyús radiális fix féknyergek
Fékek hátul: szimpla tárcsa, Ø 220 mm, egydugattyús úszó ágyazású féknyereg
Ülésmagasság: 820 mm
Saját tömeg feltankolva: 204 kg (206,5 kg verseny-ABS-szel)
Megengedett össztömeg    
Tank: 17,5 l

Ezek az írások is érdekelhetnek: