Utcai sportmotor - Az új VFR 1200F
A nagy elődök érdemeinek elismerése mellett, a legújabb technológiák felhasználásával fejlesztették ki a Honda mérnökei az új VFR-t. A VFR...

A nemzetközi dizájncsapatban három japán, egy amerikai és egy európai szakember vett részt. A rendkívül tapasztalt Kishi san (CBR1100XX Blackbird) vezetésével, Hasegawa san felügyelete mellett működő team nemcsak különböző kultúrákat, de különböző generációkat is képviselt. Közös céljuk az volt, hogy egy hosszú távú motorozásra alkalmas sportmotort hozzanak létre.
A tervezők elképzelték, hogy felébrednek egy tökéletes napon, és a pillanat hevében elhatározzák, hogy motoroznak 300 km-t, könnyedén leküzdik a távolság nagyobb részét autópályán, majd kanyarognak egy
jóízűt a tekervényes szurdokot átszelő úton, csak hogy egy csodás környezetben elfogyaszthassanak egy
remek ebédet, mielőtt haza indulnának.
Az ötletekből vázlatokat készítettek egy Róma külvárosában található hotelben. A vázlatokon többféle formát felvetettek, valamint számtalan lehetőséget feltártak, hogy később ezeket az ötleteket egy végső formában egyesítsék, majd a csapat az elkészült rajzokkal együtt visszatért Tokióba. A tervezők és a mérnökök párhuzamosan dolgoztak a VFR1200F projekten, megvitatták és tökéletesítették egymás megoldásait, miközben az agyagmodell és a vázlatok készültek. Teofilo Plaza európai tervező úgy jellemezte a hat hónap alatt szerzett élményeit, mint életének egyik legintenzívebben átélt és legszenvedélyesebb szakaszát. Miután az alapdizájnban sikerült megállapodniuk, a tesztelés és a fejlesztés további hónapjai következtek - ebben az idoszakban a tervezők és a mérnökök szoros összhangban dolgoztak. Az első V4-es tanulmánymodellt 2008 októberében az Intermoton leplezték le. Mostanra a VFR1200F bemutatásra kész, és bár a V4-es múlt jelei nyilvánvalóak, a Honda szerint a valóság az, hogy ez a motor minden eddigi gépet messze felülmúl.
A motor visszajelzéseinek és irányíthatóságának legmagasabb szintjét keresve a VFR1200F-ben a legújabb, versenypályákon született technológiai megoldásokat alkalmazták, mindezt úgy, hogy a gép sok motoros sokféle igényének megfeleljen. A motor formáját nagyobb mértékben a puszta funkció határozza meg. A tervezés alapkritériumai között a tömegközpontosítás, a tökéletes irányíthatóság és a légellenállási tényező játszottak kulcsszerepet.
A rugalmasan és gyorsan reagáló V4-es motor harmonikus morgása feleleveníti a régebbi, ikonikus VFR-ek iránt érzett emlékeket, de az új VFR blokkja állítólag egyedülálló, manőverezhetősége pedig páratlan. A rendkívül keskeny hengerfejek, és az okos hengerelrendezés révén a motor derékrésze nagyon karcsú lett,
ezzel hatékonyan csökkent az ülésmagasság, ami így lehetővé teszi, hogy a motoros mindkét lábát könnyedén a földön pihentethesse. Ráadásul a vezető úgy érzi, nem is a motoron, inkább a "motorban" ül - ami kulcsfontosságú a jó visszajelzések és az irányíthatóság szempontjából.
Műszaki adatok
Motor
Folyadékhutéses, négyütemű, UNICAM vezérlésu, 76°-os V4-es
Hengerűrtartalom: 1237cm3
Furat × Löket: 81 x 60mm
Sűrítési arány: 12 : 1
Max. teljesítmény: 127kW / 10,000min-1 (95/1/EC)
Max. forgatónyomaték: 129Nm / 8,750min-1 (95/1/EC)
Olajmennyiség: 4 liter
Üzemanyag-rendszer: PGM-FI elektr. üzemanyag-befecskendező
Üzemanyagtank térfogata: 18,5 liter
Üzemanyag fogyasztás: 6,45 l/100 km
Váz: Gyémánt szerkezetű; alumínium hídváz
Méretek
Tengelytáv: 1,545mm
Ülésmagasság: 815mm
Menetkész tömeg: 267kg
Terhelt össztömeg: 463kg
Felfüggesztés
Elöl: 43 mm-es patronos típusú teleszkópvilla fokozatmentesen állítható rugó-előfeszítéssel, 120 mm-es rugóúttal
Hátul: Pro-Link, gáztöltés csillapítással, 25 lépésben (*fokozatmentes távolról vezérelt hidraulikus) előfeszítésállítás és fokozatmentesen állítható húzó csill., 130 mm-es rugóút
Fékek
Elöl: 320 mm-es átmérojű dupla úszó tárcsafék két hatdugattyús féknyereggel, C-CBS/ABS, szinterfém betétekkel
Hátul: 276 mm-es hidraulikus tárcsafék, kétdugattyús féknyereggel, C-CBS/ABS, szinterfém betétekkel