by SzelesÚt 2008. júl 20.

Raptor Harapás

Mindent eltakaró porfelhő, nyitott kipufogók fülsüketítő ordítása, mély homokos siratófal, szakadékszerű ugratók. Yamaha Raptorok haraptak a...

Mindent eltakaró porfelhő, nyitott kipufogók fülsüketítő ordítása, mély homokos siratófal, szakadékszerű ugratók. Yamaha Raptorok haraptak a hétvégén Felsőnánán!

Quadokat ritkán van alkalmam tesztelni, a gyorsasági pályákat látogatom inkább, de ennek ellenére nagyon örültem a felkérésnek, hogy induljak a Yamahákkal rendelkező amatőr sportolók számára meghirdetett Raptor Kupában. A sorozatban már résztvevő újságíró kollégám kevés sanszot adott, hogy megelőzzem akár csak a 10-12 éves gyerekeket, de azt mondta, hogy ne aggódjak, mert a kondíción múlik minden. Az esélytelenek nyugalmával léptem be a sorozat 5. fordulójába, gondoltam majd quadozok egy jót kellemes társaságban.




A társaság valóban nagyon kellemes volt. A gyorsasági versenypályák -  tisztelet a kivételnek – mindenki nagyon okos, nagyon gyors, nagyon büszke, ritkán köszönős társaságához képest felüdülés volt a vidám és közvetlen babgulyásos hangulat. Talán a sok vidéki ember, a kis falvak mentén megbújó eldugott pályák varázsa, a természet közelsége, a közös félelem az oly gyakori sérülésektől vagy a mindenkit egyenlővé takaró por és sár az oka a baráti hangulatnak.



A résztvevőkkel ellentétben a pálya kevésbé volt barátságos. Klasszikus régi időket idéző, quadok megjelenése előtti motocross pálya a felsőnánai. A ma oly gyakori ugratókkal teli supercross pályákkal ellentétben anno a meredek emelkedők és szakadékszerű lejtők váltakozása hozta lázba a nézőket. A domboldalakra való feljutást csak nehezítette az egész pályát övező mély homok, amiben a quadok könnyen elássák magukat.



A 2 futamból álló verseny előtt 10 percet edzhettünk. Az edzésen 6 kört futottam és felüdülés volt az egyik felborult versenyzőnek segítséget nyújtani, mert addig is pihenhettem. A quadon ugyanis szinte végig állunk és a testsúlyunkkal próbálunk egyensúlyozni, az emelkedőn a kormányra, míg lejtőn hátra dőlve. A kormányvégekbe folyamatosan erősen kapaszkodunk, mivel a kerekek a hepehupás talajon állandóan ki akarnak törni valamelyik irányba. Az ugratókon szintén fontos a helyes súlypont megtalálása, a földre érkezés utáni tompításról nem is beszélve. Az emelkedők előtt minél nagyobb lendületre kell szert tenni, különben csak kínszenvedés a mélyhomokban kacsázva feltornászni magunkat. A meredek lejtőkön folyamatosan arra koncentrálunk, hogy csak valahogy a gépen maradjunk, a lejtő végén, kiülés a kanyar belső oldalára, erőcsúsztatás, de csak mértékkel, mert a mandiner túloldala kisebb szakadék, újabb emelkedő s minden kezdődik elölről. A ritkán előforduló de sok energiát kivevő ugratókon szinte pihenünk a meredek domboldalak után.

Ha az edzés a szélvihar, akkor a verseny maga a tornádó. A rajt után az első kanyarban locsolás hiányában akkora porfelhő keletkezik, hogy az elsőként forduló után senki nem lát semmit, azaz semmit. Mindenki arra koncentrál, hogy emlékezetből bevegye a fordulót, és közben reménykedik, hogy senki nem pördül keresztbe előtte. Kanyart még csak-csak bevehetünk emlékezetből, de egy meredek lejtőn szinte öngyilkosság porfelhőben száguldani, így jószerivel mindenki kis előnyt enged az előtte levőnek, amíg leülepszik a por. Emelkedő, kanyar, lejtő, mandiner, emelkedő, kanyar, lejtő, ugrató s így tovább, 8 perc + 2 körön keresztül. A sportmotorokon megszokott 2 ujjas fékezés és kuplung technikám az ugratókon majd eltörte az ujjaimat, de a verseny közben nem éreztem fájdalmat, fáradtságot, az adrenalin mindent megoldott. A második futamban, az egyik meredek emelkedőn egy kopott gumis kolléga quadja keresztbe-kasul küzdött az enduro cross verseny által fellazított homokban, kénytelen voltam fékezni, nem volt gond, az elindulással annál inkább. A quadom csak ásott és ásott a homokban mindaddig, míg az alsó szilárd rétegben megkapaszkodva katapultált engem. A versenygép felállítása utáni perceket a vészleállító vezeték (ami nélkül nem indítható a motor) keresésével töltöttük a pályabírókkal, mert azt a karomról leszakadva betemette a homok.



Óriási élmény, igazi férfias játék. A versenyről készített videók megtekintése után, úgy tűnt mintha nyugdíjas tempóban haladtam volna a 10 métereket ugrató, folyamatosan két keréken közlekedő Bencsik Józsi mellett, mégsem hagynám ki a következő futamot. Szeptemberben ismét támadnak a raptorok!

Bővebben majd a következő adásban, a versenysorozat részletei pedig itt találhatóak.

Varga Szabolcs

 

Ezek az írások is érdekelhetnek: