Moto Gp - Fejjel lefelé
Az elmúlt hét végén mintha a feje tetejére állt volna a motorsport. Minden spekulációval ellentétben bebizonyosodott, hogy Casey Stronert nagyon...

Jerez nem Ducatinak való pálya. Ezt már előre lehetett tudni, hiszen itt az olasz márka motorjai minden évben gyengébben szerepelnek. Ennek elsődleges oka, hogy a Ducatié egy nagyon rövid löketű, forgós motor. Ez a kanyargós, inkább jó kigyorsítást igénylő pályákon hátrány a hosszabb löketű gépekkel szemben. Ahogy azonban a mért edzés végén Stoner kezeibe temette arcát, világossá vált, hogy ennél többről van szó: egyszerűen semmilyen szinten nem lehetett ütőképessé tenni az első számú Ducatit.
Nagyon technikás pálya a jerezi, így ha a versenyző nem érzi tökéletesen jól magát a nyeregben, akkor esélye nincsen. Pontosan ez látszott a tavalyi világbajnok motorozásán. Mintha nem barátkoztak volna össze a géppel. Stoner rögtön az első körtől olyan hibákat vétett, ami azt jelzi, hogy egyrészt nagyon nagy az igyekezet, másrészt a versenyző nem érzi száz százalékig a gépet. Egy viszonylag jó rajt után Stoner meglátogatta a sóderágyat, így számára a gyakorlatban az utolsó helyről indult ez a viadal. Ezután kitartó munkával egyesével küzdötte le ellenfeleit, a hetedik helyen azonban Loris Capirossival és Shinia Nakanoval már ne ment olyan simán a dolog, és Stoner egymás után ketszer is hibázott. Az idény-nyitó győztese a végül tizenegyedik helyen ért célba.
Alberto Puig a verseny előtt azt nyilatkozta, hogy pneumatikus szelepvezérlés nélkül is lehet világbajnokságot nyerni. Mintha csak ezt akarta volna Dani Pedrosa igazolni, és senkitől nem zavartatva, magabiztosan, közel három másodperces előnnyel nyerte a futamot.
A Yamaha csodagyereke, Jorge Lorenzo - Stonerrel ellentétben - magabiztos, könnyed motorozásával szinte terrorizálta ellenfeleit az edzésen, és elképesztő hattized másodperces előnnyel szerezte meg a pole-pozíciót. A versenyen mégis máskép alakultak a dolgok. Lorenzót könnyen előzte meg Valentino Rossi, és innentől többszöri kemény hajrázással sem tudott előzési távolságba kerülni Lorenzo, aki a „Doktort" árnyékként követve harmadikként ért célba.
Rossinak úgy tűnik kezd összekopni a Yamaha/Bridgestone párosítás. Pedrosa ugyan túl kemény diónak bizonyult, de az olasz magabiztosan szerezte meg a második helyet. Eltekintve attól a kis malőrtől, ami az utolsó előtti kör végén történt. Rossi ugyanis a verseny leintése előtt egy körrel a bokszutca felé integetve, ünnepelve robogott át a célvonalon. Éppen csak azt furcsállotta egy kicsit, hogy a csapat tagjai kétségbeesetten bámulnak vissza rá... A Doktor szerencsére időben kapcsolt, és némi csodálkozás után megint ráhúzta a gázt, és a verseny valódi végéig tartani tudta a biztonságos távolságot Lorenzotól.
Elkeserítő véget ért Talmácsi Gábor hétvégéje. Az edzésen nem brillíroztak ugyan az Aspar motorok, Talmának mégis sikerült megcsípnie az utolsó elsősoros rajthelyet. A negyedik helyről rajtolva Talma kívülről magabiztosan motorozott ugyan a mezőny elejével, ám a harmadik körben mintha a Quatar-i futam visszajátszását láttuk volna: a motor lelassult, és másodpercekkel később Talma már a pálya korlátjának támasztott motor mellett fogta a fejét.
Mindez kísértetiesen hasonlít Mattia Pasini tavalyi pech-szériájához, aminek következtében a nagyszerű pilóta már az év elején elveszítette minden reális esélyét a világbajnoki címre.
A műszaki hiba okát egyelőre nem tudni, de tény, hogy Talmácsi Gábor jelenleg a ponttáblázat tizenhetedik helyén áll, egy majdnem (4 pont), és egy teljesen „lenullázott" versennyel. Csak remélhetjük, hogy jóra fordulnak a dolgok a következő versenyen, április 13.-án Portugáliában.
P. L.