by - PL - 2021. ápr 26.

Mindig én akartam a legjobban – hétfői interjú Szőke Márkkal

A sportoló családban felnőtt Szőke Márk szép csöndben a legeredményesebb hazai terepmotoros lesz. A most 26 éves versenyző kisgyerekként kezdte a motokrosszt, ahol hamarosan bajnok lett. Aztán ahogy lépegetett felfelé a kategóriákban, mindenütt begyűjtött egy, vagy több bajnoki címet „mindenen átmegy” stílusával. Majd bő két éve váratlanul abbahagyta a motokrosszt, és átnyergelt enduróra, endurókrosszra.

Sportolócsaládban nőttél fel. Testvéred birkózó olimpikon. Te hogy kötöttél ki a Motocrossnál?

Mindketten kipróbáltuk a motorozás világát, de mivel 5 év van köztünk, ő időhátrányban volt velem szemben. Én az első versenyemen junior motokrossz bajnok lettem 50 ccm-ben, a sorsom már akkor megpecsételődött. Két motorost nem tudott eltartani a családunk, így testvérem a többi sport közül - amit kóstolgatott - volt kénytelen választani, s végül a birkózás mellett tette le a voksát. Szerintem mindketten jól döntöttünk. :)

Kilencszeres magyar motokrossz bajnok vagy, mégis elmentél endurózni, - ahol egyébként ugyancsak bajnok lettél endurokrosszban. Egyrészt kíváncsiak vagyunk miért kezdtél endurózni, másrészt annak, aki sosem látott ilyet, elmagyarázhatnád, hogy mi a különbség a kettő között.

Új kihívásokra vágytam. Mivel a motokrosszból nem lehet megélni, de a motorsportot nem bírtam abbahagyni gondoltam kipróbálom az enduro világát, ami amúgy is vonzott. Sokkal költséghatékonyabb, pláne tanulás és munka mellett. A különbség a két szakág között, hogy a motokrossz egy belátható zárt pályán zajlik, versenyei rövidek, a versenyzők együtt indulnak, és közvetlenül egymással küzdenek. Ez az egyik legintenzívebb, legnehezebb sport a világon. Nem csak rettenetesen komoly fizikai felkészülés kell, hanem nagyon sok motoros edzés is. Ezzel szemben az enduro kicsit nyújtottabb, két versenynapos, elsősorban természetes körülmények között, erdőkben, mezőkön zajlik. A versenyzők az idővel, és a terep nehézségeivel küzdenek. Nehéz, de kevésbé intenzív, és talán mert kisebb a tempó, valamivel biztonságosabb is.

Mi a különbség az enduro és a krosszmotor között? Szemre ugyanolyanok.

A felszereltség, a védőfelszerelések, a beállítások. Például krosszban nem lehet lámpa a motoron, enduróban kötelező. Mindkettő versenyen más guminyomás, teleszkóp-beállítás, kerékméret szükséges. Egy krosszmotornak könnyebbnek kell lennie, mint egy endurónak. Az endurómotort a keményebb akadályok miatt kicsit le kell butítani, puhábbra állítani, hiszen a terep képes szétverni az ember kezét hosszútávon, de összességében egy sokkal barátságosabb, emberkímélőbb szerkezet. Annak a SHERCO 500-asnak, amivel tavaly mentem, már a váltó-áttételezése is más volt, hosszabb. Ez csak tényleg pár példa, de az a legfontosabb, hogy egy enduróversenyen - mivel hosszabb távon zajlik – megbízhatóbb, kezesebb motor szükséges.

Hol lesznek idén enduróversenyek, ha valaki el akar menni megnézni egy ilyet, illetve téged?

Június 5-6-án Nagytarcsán lesz az első, nézők számára is nyitott verseny az idén, a többit idővel közzé teszi a MAMS, még én sem tudod pontosan. Valószínűleg nagyban befolyásolja a vírushelyzet.

Te Sherco típussal mész, kevesen ismerik a márkát. Mit lehet róla tudni?

A Sherco egy francia motorkerékpár, aminek a társasága 1998-ban alakult, neve a Bultaco és a Sherpa összevonásából származik, ami visszavezet a vállalat eredetéhez. Sokféle enduromotort gyártanak. Picit öszvér is, de mindenből a legjobbat tették bele. Tavaly egy négyütemű 500-assal mentem, az idén egy kétütemű 300-asra váltottam. Tudni kell, hogy ebben a kategóriában a KTM-nek nincs karburátoros motorja, a Shercónak meg van. A karburátor olcsóbb, könnyebben kezelhető, mint egy bonyolult elektronikus motor. Ami nekem nagyon fontos, hogy nem kell annyit költeni rá, és nem kell félni, hogy meghibásodik, mert könnyen javítható. Egyébként a négyütemű és a kétütemű is jó endurózni. Máshogy adják le a teljesítményt, a 300-as könnyebb. Ráadásul a Sherco motorok sokat elmennek, a tavalyi évben semmi hibája nem volt, pedig kapta az ívet…

Ha jól tudjuk, valami nagy verseny készül. Mit lehet erről tudni?

Ez egy külföldi verseny, aminek több ország ad helyszínt. Többet még én sem árulhatok el. J

Mit szeretnél még elérni az idén, vagy a következő években?

Szeretnék megint magyar bajnok lenni. Tavaly endurókrossz bajnok lettem, de szeretnék enduro bajnok is lenni. Ez kevés embernek sikerült eddig, s én úgy érzem, e kevesek közé tartozom, mert nagyon keményen tudok küzdeni és imádok motorozni. Ha kerekíteni szeretném az egész történetet, az lenne az igazi, ha egy Super Enduro magyar bajnoki címet is megtudnék szerezni. Tervben van, hogy kijussak a SixDays-ra, ami nagyon-nagyon kemény verseny, el szeretnék hozni onnan egy aranyérmet. Tudom, hogy összességében elég soknak hangzik ez így, de azt szoktam mondani, hogy eddig se mindig én voltam a legtehetségesebb, de én akartam a legjobban. :D

Ezek az írások is érdekelhetnek: