Újra hangolva - BMW R 1200 GS
30 éve, a kölni motorkiállításon mutatkozott be a BMW univerzális motorja, az R80 GS. A mindenre jó gépeknek akkoriban leáldozott, s az a nézet kezdett uralkodni, hogy egy motor csak egy feladatra jó. Ezzel helyezkedett szembe a BMW az önfeledt kanyargásra, terepezésre és kényelmes túrázásra egyaránt alkalmas GS-sel.
Az úttörő modell nyomán mára már elterjedtek a túraendúrók, de a GS-ek még mindig etalonnak számítanak a kategóriában. A 30 éves múlt tiszteletére idén nem annyira külső, mint belső ráncfelvarrást hajtottak végre a bajorok.
Elsősorban a blokkon, amely maradt a hagyományos boxer, de a hengerenkénti két vezérműtengellyel ellátott négyszelepes verzió sokkal dinamikusabb lett. Megnövelték a fordulatszám-tartományt, így pörgősebbnek is tűnik elődjénél. Egy elektronikus szabályozású szelepnek köszönhetően sokkal jobb lett a hangja is: kellemesen morgós, markáns moraj hallatszik a kipufogóból, mutatva, hogy nemcsak egy villanymotor tud uniós normáknak megfelelni.
Más nem nagyon változott, valószínűleg azért, mert nem volt szükséges: a GS 1200 továbbra is egy extrém küllemű, kifejezetten magas pilótáknak szánt, remekül kezelhető, jól pakolható túramotor.
Nagy túrázókkal beszélgetve mindenki azt mondta: remek gép, csak az elektronika be ne haljon egyszer, mert akkor vége. Az pedig van bőven: kezelőszervei akár egy űrállomásé. A kormányról kapcsolhatjuk ki-be az abs-t és a kipörgésgátlót, itt van a markolatfűtés gombja, a fedélzeti komputeré és nem fogják elhinni, még a futóművet is gombnyomásra állíthatjuk: egy személy, két személy, sportos, endúró, rengeteg lehetőség közül válogathatunk. Talán ezért is maradt a suta index-megoldás: a jobb és baloldalon elhelyezkedő irányjelző-kapcsolót egy jobb oldalon elhelyezett kioldógomb semlegesíti, ami csak problémásan érhető el anélkül, hogy ne rángatnánk el a gázkart.
A GS-en amúgy tényleg minden az utazásról szól. Futóműve szó nélkül teszi a dolgát, az út íve, minősége lényegtelen, fékei remekek, az ABS bár kikapcsolható, közúton egyáltalán nem tolakodó. A blokk nyomatékos, fogyasztása remek,műszerfala világos és informatív. A jól elhelyezhető dobozok mellett millió csomagrögzítésre alkalmas fül található rajta.
Hogy vannak jobb túramotorok, az biztos, mint ahogy vannak jobb terepmotorok is. De hogy az új R 1200 GS is magasra tette a lécet az univerzális túraendúró kategóriában, ahhoz nem fér kétség.
Motor: Kéthengeres, lég-olaj hűtésű, hengerenként négy szelepes boxermotor
Hengerűrtartalom: 1170 cm3
Teljesítmény: 81kW/110LE/7750
Forgatónyomaték: 120Nm/6000
Váz: térhálós csőváz
Futómű elöl: Telelever, 190mm rugóút
Futómű hátul: Paralever, 200mm rugóút
Első fék: 305mm-es dupla tárcsa
Hátsó fék: 265mm-es tárcsa
Hosszúság: 2210 mm
Tengelytáv: 1507 mm
Ülésmagasság: 850/870 mm
Tank: 20 L
Tömeg: 203 Kg