by - rolleres - 2020. szept 24.

Nagyratörő budapesti tervek a kétkerekű közlekedésért

Vitaindító dokumentumot készített a Budapesti Közlekedési Központ a budapesti aktív és mikromobilitás (gyaloglás, kerékpározás és kis elektromos járművek – pl. rollerek) helyzetéről, jövőjéről és a lehetséges intézkedési területekről, illetve a bringasztráda-hálózatról. A majdani cselekvési tervet a Főpolgármesteri Hivatal ígérete szerint széles körű véleményezési és szakmai tervezési folyamat előzi majd meg. Reméljük a legjobbakat.

A BKK 10 javaslata az aktív és mikromobilitás fejlesztésére:

  1. Megállítják / lassítják a városi és elővárosi utazások számának növekedését.
  2. Átalakítják és újraosztják a budapesti közterületeket, közutakat, egyre nagyobb teret adva az aktív mobilitási módoknak.
  3. Összefüggő, biztonságos, kényelmes, vonzó gyalogos- és kerékpáros-útvonalhálózatot hoznak létre, mely versenyképes alternatívát kínál az egyéni motorizált közlekedés mellett. Ezen hálózat kiemelt elemei a Bringasztrádák.
  4. Segítik a közösségi közlekedéssel kombinált aktív és mikromobilitást.
  5. Pénzügyileg is versenyképessé teszik az aktív és mikromobilitást (pl. a parkolási, a kölcsönzési, a használati) árak, feltételek újraszabályozásával.
  6. Megvalósítják az aktív és mikromobilitás teljes körű integrációját a saját (pl. FUTÁR) és a piaci alapon működő utazástervező és információs rendszerekbe.
  7. Aktív szemléletformálást végeznek annak érdekében, hogy az utakon partnerként közlekedjünk együtt: oktatás és kampányok (az iskolákban és a járművezetőknek).
  8. Szemléletformáló akciókat szerveznek az aktív és mikromobilitás előnyeinek népszerűsítésére.
  9. Javaslatot tesznek hatékony szabályozásra és ellenőrzésre a biztonságosabb gépjárművek (különösen a főváros útjait használó tehergépjárművek), az elektromos rollerek és kerékpárok érdekében.
  10. Olyan szervezeti rendszeren dolgoznak, mely biztosítja a fenti intézkedések hatékony végrehajtását, és a létrejövő komplex szolgáltatáscsomag(ok) hatékony menedzselését, együttműködve a lakossággal, a civil szervezetekkel, a vállalkozásokkal, a kerületekkel és a kormányzati intézményekkel.

A céljuk, hogy Budapest 2030-ban olyan élhető város legyen, amelyben egy 8 éves gyermek és egy 80 éves bárhová biztonságosan, közvetlenül, kényelmesen gyalogolhat és kerékpározhat, de választhatja az új elektromos mikromobilitási eszközöket is (remélve, hogy egy 80 évesnek ez lesz a vágya 2030-ban - a szerk.)

Az alábbi bringasztráda-útvonalakat tervezik:

Hogy mi az a bringasztráda? Olyan út, amely "szélesebb útfelületekkel és biztonságosabb csomóponti átvezetésekkel gyors, közvetlen, akadálymentes, biztonságos, kényelmes kapcsolatot teremtenek városközpontok, lakóterületek, munkahelyek között."

Szóval a most publikált aktív és mikromobilitás helyzetfeltárást, jövőképet és bringasztráda-térképet már szeptember végén megvitatják egy szakmai egyeztetésen, ezt követően a budapestiek véleményét is kikérjük a fejlesztésekről. A fővárosi polgároknak sok idejük nem lesz a dologra, ugyanis a cselekvési tervet az év végéig ki kell dolgozni. Hogy a kormányzatot bevonják-e a tervezésbe, arról nincs hír, pedig például a jogszabályi környezetet, így például az elektromos rollerek helyzetének tisztázását csak velük együtt lehet megteremteni. Mi tényleg reméljük a legjobbakat.

Ezek az írások is érdekelhetnek:
DEVELOPER BAR