by SzelesÚt 2008. ápr 01.

Moto Gp - Fejjel lefelé

Az elmúlt hét végén mintha a feje tetejére állt volna a motorsport. Minden spekulációval ellentétben bebizonyosodott, hogy Casey Stronert nagyon...

Az elmúlt hét végén mintha a feje tetejére állt volna a motorsport. Minden spekulációval ellentétben bebizonyosodott, hogy Casey Stronert nagyon meg lehet verni, hogy lehet nyerni hagyományos szeleprugókkal, hogy az edzésen mutatott teljesítménynek a világon semmi köze a versenyhez, hogy Rossi elszámolhatja magát, és hogy Talma könnyen elveszítheti a világbajnokságot.

Jerez nem Ducatinak való pálya. Ezt már előre lehetett tudni, hiszen itt az olasz márka motorjai minden évben gyengébben szerepelnek. Ennek elsődleges oka, hogy a Ducatié egy nagyon rövid löketű, forgós motor. Ez a kanyargós, inkább jó kigyorsítást igénylő pályákon hátrány a hosszabb löketű gépekkel szemben. Ahogy azonban a mért edzés végén Stoner kezeibe temette arcát, világossá vált, hogy ennél többről van szó: egyszerűen semmilyen szinten nem lehetett ütőképessé tenni az első számú Ducatit.

Nagyon technikás pálya a jerezi, így ha a versenyző nem érzi tökéletesen jól magát a nyeregben, akkor esélye nincsen. Pontosan ez látszott a tavalyi világbajnok motorozásán. Mintha nem barátkoztak volna össze a géppel. Stoner rögtön az első körtől olyan hibákat vétett, ami azt jelzi, hogy egyrészt nagyon nagy az igyekezet, másrészt a versenyző nem érzi száz százalékig a gépet. Egy viszonylag jó rajt után Stoner meglátogatta a sóderágyat, így számára a gyakorlatban az utolsó helyről indult ez a viadal. Ezután kitartó munkával egyesével küzdötte le ellenfeleit, a hetedik helyen azonban Loris Capirossival és Shinia Nakanoval már ne ment olyan simán a dolog, és Stoner egymás után ketszer is hibázott. Az idény-nyitó győztese a végül tizenegyedik helyen ért célba.

Alberto Puig a verseny előtt azt nyilatkozta, hogy pneumatikus szelepvezérlés nélkül is lehet világbajnokságot nyerni. Mintha csak ezt akarta volna Dani Pedrosa igazolni, és senkitől nem zavartatva, magabiztosan, közel három másodperces előnnyel nyerte a futamot.

A Yamaha csodagyereke, Jorge Lorenzo - Stonerrel ellentétben - magabiztos, könnyed motorozásával szinte terrorizálta ellenfeleit az edzésen, és elképesztő hattized másodperces előnnyel szerezte meg a pole-pozíciót. A versenyen mégis máskép alakultak a dolgok. Lorenzót könnyen előzte meg Valentino Rossi, és innentől többszöri kemény hajrázással sem tudott előzési távolságba kerülni Lorenzo, aki a „Doktort" árnyékként követve harmadikként ért célba.

Rossinak úgy tűnik kezd összekopni a Yamaha/Bridgestone párosítás. Pedrosa ugyan túl kemény diónak bizonyult, de az olasz magabiztosan szerezte meg a második helyet. Eltekintve attól a kis malőrtől, ami az utolsó előtti kör végén történt. Rossi ugyanis a verseny leintése előtt egy körrel a bokszutca felé integetve, ünnepelve robogott át a célvonalon. Éppen csak azt furcsállotta egy kicsit, hogy a csapat tagjai kétségbeesetten bámulnak vissza rá... A Doktor szerencsére időben kapcsolt, és némi csodálkozás után megint ráhúzta a gázt, és a verseny valódi végéig tartani tudta a biztonságos távolságot Lorenzotól.

Elkeserítő véget ért Talmácsi Gábor hétvégéje. Az edzésen nem brillíroztak ugyan az Aspar motorok, Talmának mégis sikerült megcsípnie az utolsó elsősoros rajthelyet. A negyedik helyről rajtolva Talma kívülről magabiztosan motorozott ugyan a mezőny elejével, ám a harmadik körben mintha a Quatar-i futam visszajátszását láttuk volna: a motor lelassult, és másodpercekkel később Talma már a pálya korlátjának támasztott motor mellett fogta a fejét.

Mindez kísértetiesen hasonlít Mattia Pasini tavalyi pech-szériájához, aminek következtében a nagyszerű pilóta már az év elején elveszítette minden reális esélyét a világbajnoki címre.

A műszaki hiba okát egyelőre nem tudni, de tény, hogy Talmácsi Gábor jelenleg a ponttáblázat tizenhetedik helyén áll, egy majdnem (4 pont), és egy teljesen „lenullázott" versennyel. Csak remélhetjük, hogy jóra fordulnak a dolgok a következő versenyen, április 13.-án Portugáliában.

P. L.

Ezek az írások is érdekelhetnek: