by SzelesÚt 2008. júl 01.

Megvadult turista - YAMAHA FZ1 Fazer teszt

Minden célra megfelelő motor nincs, ezért kell optimális esetben az álmainkban 4-5 motort a garázsban tartanunk. Tavaly óta viszont sok motoros egy darab Yamaha FZ1 Fazerrel is beéri.

Az FZ1 Fazer elődje, a régi 1000-es egy kiváló mindenes motor, ami a versenypályákon még ma is képes kérdőjeleket rajzolni sportmotoros homlokokra. Az új Fazer továbbra is egy kiegyensúlyozott túrasport motor maradt, de nála már a túráról a sportra helyezték a tervezők a hangsúlyt.

 
A motor minden porcikájában megújult. A 2004-es R1-estől örökölte a befecskendezős erőforrását, új az immár alumíniumból készült váz, a masszív alu lengővilla, a felfordított teleszkópok valamint a 320mm-es féktárcsák.
A határozott vonalai és a kissé futurisztikus formája nagyon tetszetőssé és egyedivé teszik. A katalizátor miatt kissé nagyra sikerült kipufogó is jól illeszkedik az összképbe, de hangja csak 4000-es fordulatszám fölött duruzsol barátságosan, az alatt kissé rekedtes. Nem rossz, kivéve, ha már hallottuk a gyár R6-os modelljének lenyűgözőre sikerült hangolását.


Az ülés és a kormány is alacsonyabb, mint az elődjén, a nyeregben azonnal otthonosan érezzük magunkat. Továbbra is kezes és kényelmes a motor, de futóműve az elődhöz képest feszesebbre hangolt és a blokkját már pörgetni kell akár csak egy sportmotorét. A megnövekedett első féktárcsák kiváló fékhatást produkálnak, amit jól használhatunk versenypályákon. Tovább örülhetünk a nyíltnapokon a már állítható futóműnek, és hogy az alkatrészek csak sokkal nagyobb bedöntésnél karcolódnak majd, mint az előd modellen. A kiváló futómű azonban sokkal jobb gumikat érdemel, így sportosabb használathoz hamar szabaduljunk meg a gyárilag szerelt Michelin Pilot Road túraabroncsoktól.


A 6-7 literes fogyasztás elfogadható egy ekkora motortól, a 18 literes tankkal hosszabb túrákon sem kell állandóan a kutakat keresgélnünk. A felvételeken látható Fazer alsó ruhája nagyon tetszetőssé teszi a gépet, így ne sajnáljuk érte a felárat, ha már a 2,8 millió Forintos kissé borsos árral úgyis megbarátkoztunk.


A Fazerben az a csodálatos, hogy haláli nyugalomban suhanhatunk vele telepakolt túradobozokkal, cipelhetjük a kedvesünket a kényelmes utasülésen, kerülgethetjük az autókat a széles kormányával a városban vagy kergethetjük a barátainkat a versenypályákon. A valaha volt négykerekű grandturismok kétkerekű újjáéledése, amikbe túrák alkalmával belefér a család babakocsistól, de bármikor kaphatók egy kis vadulásra.

Motor: négyhengeres, vízhűtéses, 20 szelepes
Lökettérfogat: 998 cm3
Teljesítmény: 150 LE (110,3 kW) 11 000 1/min-nél
Nyomaték: 106 Nm 8000 1/min-nél
Váltó: hatfokozatú
Üzemanyagtank kapacitás: 18 L
Váz: alu öntött, gyémánt alakú
Első felfüggesztés: fordított teleszkópvilla (rugóút 130 mm)
Hátsó felfüggesztés: lengőkar (rugóút 130 mm)
Első fék: dupla tárcsa, O 320 mm
Hátsó fék: szimpla tárcsa, O 245 mm
Első gumi: 120/70 ZR17M/C (58W)
Hátsó gum: 190/50 ZR17M/C (73W)
Hossz: 2,140 mm
Ülésmagasság: 815 mm
Tengelytáv: 1,460 mm
Saját tömeg: 199 kg / ABS: 205 kg


Bovebben majd a Széles út adásában...

Varga Szabolcs

Ezek az írások is érdekelhetnek: