by SzelesÚt 2009. nov 13.

Megújuló R 1200 GS-ek

Új BMW R 1200 GS és R 1200 GS Adventure modelljeivel a BMW Motorrad új fejezetet nyit GS-sorozata sikertörténetében, amely immár közel három évtizede szolgál a nagy hengerűrtartalmú túraendurók mintájául.

Konstrukcióját és alapvető felépítését tekintve az új boxermotor műszaki alapjául a BMW HP2 Sport DOHC-erőforrása szolgált, amit tervezői a BMW R 1200 GS és R 1200 GS Adventure számára a túraendurók speciális igényeit szem előtt tartva célzottan dolgoztak át, illetve fejlesztettek tovább.

Noha már elődje 1.170 köbcentiméteres boxermotorja is mindenfajta útviszonyok közepette illetve menethelyzetek során kellően dinamikus menettulajdonságokkal szolgált, a BMW R 1200 GS és R 1200 GS Adventure modellek e tekintetben is még magasabbra törnek. Az új GS-modellek 110 lóerő teljesítménnyel, illetve 500-al immár 8.500 percenkénti fordulatra növelt maximális értékkel még szélesebb használható fordulatszám-tartományt kínálnak. Ennek megfelelően az új generáció tagjai a teljes fordulatszám-skála mentén még dinamikusabbnak, fürgébbnek és nyomatékosabbnak bizonyulnak, menetdinamikai képességeik terén ismét iránymutatóul szolgálva a túraendurók kategóriájában. 

Műszaki adatok

Motor       
Összlökettérfogat cm3 1.170 1.170
Furat/löket mm 101/73 101/73
Max. teljesítmény kW/LE 81/110 81/110
percenkénti fordulatszámnál min-1 7.750 7.750
Max. forgatónyomaték Nm 120 120
percenkénti fordulatszámnál min-1 6.000 6.000
Építési mód   boxer boxer
Hengerek száma   2 2
Sűrítési arány/üzemanyag1   12,0/95-98 ROZ
extraként 91 ROZ
 12,0/95-98 ROZ
extraként 91 ROZ
 
Szelepvezérlés   DOHC DOHC
Szelepek száma hengerenként   4 4
Szívó-/kipufogószelepek átmérője mm 39/33 39/33
Fojtószelepek átmérője mm 50 50
Keverékképzés   BMS-K+  BMS-K+ 
Kipufogógáz-tisztítás   szabályozott,
háromutas katalizátor
 szabályozott,
háromutas katalizátor
 
Elektromos rendszer      
Generátor W 720 720
Akkumulátor V/Ah 12/14, karbantartásmentes 12/14, karbantartásmentes
Fényszóró   H7 H7
Önindító kW 1,1 1,1
       
Erőátvitel/sebességváltó      
Tengelykapcsoló   egytárcsás, száraz, Ø 180 mm egytárcsás, száraz, Ø  180 mm
Sebességváltó   körmös kapcsolású, hatfokozatú körmös kapcsolású, hatfokozatú
Primer áttétel   1,737 1,737
Sebességfokozatok áttételei I.   2,375 2,375, extraként: 2,600
      II.   1,696 1,696
      III.   1,296 1,296
      IV.   1,065 1,065
      V.   0,939 0,939
      VI.   0,848 0,848
Hajtás   kardántengely kardántengely
Végáttétel   2,91 2,91
       
Váz/futómű      
Váz fajtája   acél csőváz, amelyben a motor is teherviselő elem  acél csőváz, amelyben a motor is teherviselő elem 
Első  felfüggesztés   BMW Telelever BMW Telelever
Hátsó  felfüggesztés   BMW Paralever BMW Paralever
Max. rugóút elöl/hátul mm 190/200 210/220
Utánfutás mm 101 88,7
Tengelytáv mm 1507 1510
Villaszög ° 64,3 65,2
Fékek elöl két tárcsafék, Ø 305 mm két tárcsafék, Ø 305 mm 
hátul egy tárcsafék, Ø 265 mm egy tárcsafék, Ø 265 mm 
extrafelszerelésként
BMW Motorrad Integral ABS (részleges kiterjesztésű, kikapcsolható)
 extrafelszerelésként
BMW Motorrad Integral ABS (részleges kiterjesztésű, kikapcsolható)
 
Keréktárcsák   öntvény keresztküllős
  elöl 2,5 x 19 2,5 x 19
  hátul 4,0 x 17 4,0 x 17
Gumiabroncsok elöl 110/80 R 19 110/80 R 19
  hátul 150/70 R 17 150/70 R 17
       
Méret- és tömegadatok      
Hosszúság mm 2.210 2.240
Szélesség tükrökkel mm 940 990
Kormányszélesség tükrök nélkül mm 930 950
Ülésmagasság mm 850/870 910/890
Saját tömeg szárazon kg 203 223
Saját tömeg menetkész állapotban (DIN) kg 229 256
Megengedett legnagyobb össztömeg kg 440 475
Üzemanyagtartály térfogata l 20 33


       
Menetteljesítmények      
Üzemanyag-fogyasztás 90 km/h l/100 km 4,3 4,6
                                   120 km/h l/100 km 5,5 6,1
Gyorsulás 0-100 km/h s 3,7 3,95
Max. sebesség km/h >200 >200

Ezek az írások is érdekelhetnek: