by SzelesÚt 2010. okt 26.

Légzsák és biztonság - ÖAMTC-teszt

Mindenki tudja, hogy egy motoros sokkal védtelenebb baleset esetén az autósnál. Ennek ellenére csak most kezd elterjedni a légzsákos ruha, és ezek...

Mindenki tudja, hogy egy motoros sokkal védtelenebb baleset esetén az autósnál. Ennek ellenére csak most kezd elterjedni a légzsákos ruha, és ezek közül sem biztos, hogy mindegyik megfelelő. Az Osztrák Autó- Motor- és Túraklub (ÖAMTC) most először tesztelt ilyen védőöltözeteket. A szakemberek a ruhák kényelmességét, és biztonságát vizsgálták baleseti helyzetekben. A teszt során kiderült: a légzsákos védelmi rendszerek nagy része csökkenti a sérüléseket, és enyhíti a baleset súlyosságát. A vizsgált darabok közül ugyanakkor egyik sem jelent százszázalékos megoldást, ráadásul mindegyik hagyott kívánnivalót vagy a kényelem, vagy pedig a felfúvódás ideje tekintetében. A "feltételekkel ajánlott" ruhák közé egy kabát és két nyakvédő, került. A "Cruiser" Hit Air" textilkabát jelenetősen csökkentheti a hátat és a mellkast érő erőhatásokat az ütközés során, de nem nyílik ki elég gyorsan. Az APC légzsák sisak ugyancsak jól védi a nyakat, de korlátozott a baleset észlelését illetően, így a sajáthibás kicsúszások ellen nem véd. A "Leatt Brace GPX Club" ellenben nyakvédője hatékonyan véd, viszont kényelmetlen és zavar a vezetésben. Rendkívül lassú reakcióideje miatt ugyanakkor egyáltalán nem javasolja az ÖAMTC az IXS légzsákos kabátját. Igaz viszont, hogy ez egy megszűnt modell, és jelenleg is dolgoznak a továbfejlesztésén. Az egyetlen kabát, amely megfelelő minősítést kapott, a D.P.I. biztonsági cég "Motoairbag" kabátja volt. Steffan Kerbl, a vizsgálat vezetője elmondta: a légzsákos kabátok fontos lépést jelentenek a helyes irányba, de még komolyan fejlődniük kell az érzékelés és a komfort terén. A legfontosabb biztonsági tényező így továbbra is a teljes passzív biztonsági felszerelés, vagyis a sisak, a protektoros ruha, a csizma, a kesztyű, és a gerinc-protektor marad. No és a vezetői tudás. A szakemberek rendkívül fontosnak tartják a vezetéstechnikai tréningeket. Végülis tehát: a legtöbb még mindig rajtunk múlik.
Ezek az írások is érdekelhetnek: