by SzelesÚt 2010. dec 07.

Katonai MZ

Olyan kuriózumot tesztelhettem nemrég, amit a Magyar Honvédség selejtezett le. Bizony, egy igazi katonai MZ-ről beszélek!

Ma már nagyon ritka az MZ az utakon, gondoltam magamban. Elmentem Mezőberénybe a streetfighter napra, és rá kellett jönnöm, hogy ezeket a gépeket még lelkesen használják az emberek. Bízom benne, hogy mindenki látott már 250-es ETZ-t. Két ütemű, 243 köbcentis, 1 hengeres, típikus hanggal, és illattal, amit a rengeteg olajnak köszönhet, hiszen ezek a masinák még nem különolajzásúak, keverék üzemanyagot igényelnek. De miben különbözik a simától egy katonai MZ? Nézzük meg a különbségeket.

Viszonylag kisebb eltérésekről beszélhetünk. A katonai MZ nem terepmintás, de legalább zöldszínű szinte mindene. Ami nem színes, az pedig matt fém, hogy semmiképp ne legyen csillogós, feltűnő. Az első lámpán álca van, az első sárvédő meg van emelve, hogy a magasabb gumi is elférjen alatta. A vezető lábartója felhajtható, a kipufogó meg van emelve, aminek a vége felcsapott. A hátsó váznyúlvány is másabb, az ülés pedig két külön nyeregből áll, közte egy kapaszkodóval. 5 literes kanna biztosítja a tartalék üzemanyag szállítását. Ami nem annyira feltűnő, de szerintem fontos, az a hátsó rugóstag, hiszen ennél a katonai MZ-nél nem fémes rugós borítást kapott, hanem teljesen zárt zöldre festettet.

A motor jobb oldalát már kitárgyaltuk, most nézzük meg a bal oldalát. Ami nekem, nőnek rögtön feltűnik az a táska. A női retikülökből kiindulva, már sejthetem, hogy ebben is sok mindenre bukkanhatok, és valóban. Kötelező elsősegély táska, egy kevés szerszám, amivel szerintem mindent meg lehet oldani, ha esetleg lerobban a motor. Ásót is találtam, ami egyben kapa is, igaz ez kicsit nehezen nyílt, de már nem mai darab a motor. Ami számomra a legérdekesebb volt, az egy kis gyári leírás, és a forgalomirányításra alkalmas elemes “bot”.

Mivel én 3 évig versenyeztem MZ-vel, így nem volt ismeretlen számomra a feeling. A fékek nem a mai megszokott hatékonyak, de meg lehet velük állni. Elől tárcsafék, hátul pedig dobfék található rajta. Nem szeretném semmihez sem hasonlítani a vezetési élményt. Ki kell próbálni!!!
Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek

Ezek az írások is érdekelhetnek: