by SzelesÚt 2010. dec 23.

Itt a mélypont

A járműpiacot sújtó válság miatt nehéz évre számítottak a magyarországi motorkerékpár-kereskedők, de az eredmények a legpesszimistább...

A járműpiacot sújtó válság miatt nehéz évre számítottak a magyarországi motorkerékpár-kereskedők, de az eredmények a legpesszimistább előrejelzéseket is alulmúlták. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének december eleji összesítése szerint legfeljebb 5300 darabos eredményt érhetnek el a kereskedők, pedig 2009-ben még közel nyolcezer új motorkerékpárt helyeztek forgalomba.

A visszaesés különösen a pénzügyi válság előtti évek eredményeihez képest drámai. A 2006-os rekordévben még 19 ezer motorkerékpár kelt el a hazai piacon, azóta tehát több mint 70%-kal zuhantak az eladások - írja a Pénzcentrum.hu. Korábban is az olcsó és praktikus motorok voltak kelendők, az importőrök szerint 2011-ben talán elkezdhet felpörögni a piac.

A rendszám nélküli quadok, crossmotorok és 50 köbcentiméteres robogók eladásairól - nyilvántartás híján - nincsenek pontos adatok, de szakértői becslések szerint hasonló mértékben csökkent keresettségük, mint a regisztrált nagymotoroké. A rendszámmal rendelkező motorokból a Datahouse összesítései szerint november végéig 37,1%-kal kevesebben adtak túl a kereskedők, mint egy évvel korábban. Tavaly 11 hónap alatt 3529 rendszámos motor kelt el, idén pedig csak 2220. A visszaesés az összes meghatározó márkát érintette. A piacvezető Honda 20,9%-kal, a második helyezett Suzuki 62,8%-kal, a bronzérmes Yamaha pedig 47,5%-kal kevesebb motort adott el az idén, mint egy éve. Viszonylag jól szerepelt a BMW, mely a negyedik helyre lépett előre, mivel csupán 3%-kal csökkentek eladásai.

A visszaesés az importőröknek és a kereskedőknek egyaránt hatalmas érvágás, akad azért hasznos következménye is a válságnak. A tapasztalatok szerint eltűntek azok a vevők, akik szinte teljes egészében hitelből vásárolták a motorkerékpárokat, sőt, a kölcsönt igénylők száma is drasztikusan visszaesett. Korábban a vevők 80%-a vett fel kölcsönt a vásárláshoz, mára ez az arány 20%-ra csökkent. Változtak az igények is, néhány évvel ezelőtt elsősorban a kifejezetten erős és gyors kétkerekűeket keresték a vevők (az eladott gépek 15%-a a szupersport kategóriába tartozott), 2010-ben a kisebb, olcsóbb, kedvezőbb fenntartási költségű nagyrobogók és a 125 köbcentiméteres gépek voltak a favoritok. Nem véletlen, hogy a Honda NHX110-es nagyrobogóból adták el a legtöbbet, összesen 83-at.

A szakértők szerint lassan kilábal a válságból a hazai motorpiac, akár már jövőre élénkülhet a forgalom. Bizakodásuk elsősorban azon alapszik, hogy ha lassan is, de javul a gazdaság helyzete, s Nyugat-Európában - ahol "csak" 20-25%-kal estek az eladások a krízis idején - már nő a szalonok forgalma. Sőt egyes jelzések szerint a régi motorosok mellett új vásárlók is megjelenhetnek a kereskedésekben. Azok, akik a válság nyomán, anyagi megfontolások miatt az autónál olcsóbb és könnyebben fenntartható nagyrobogóra váltanának.

Némileg a használt motorok piacát is visszavetette a válság. A Datahouse adatai szerint 2008-ban még 22,4 ezer motorkerékpár cserélt gazdát, 2009-ben már csak 19,8 ezer, 2010-ben pedig várhatóan ennél is 15-20%-kal kevesebb adás-vételt regisztráltak. Stagnált viszont a szürkeimport, december elejéig éppúgy 3600 rendszámköteles motorkerékpárt hoztak be külföldről, mint egy évvel korábban.

Ezek az írások is érdekelhetnek: