by Stégner Georgio 2021. máj 31.

Impozáns visszatérés és nagy tervek - Gál Zoltán Piliscsév jövőjéről

Piliscsév a magyar motokrossz-sport ikonikus helyszíne. Jónéhány éves kihagyás után május közepén azonban immáron új háttérrel ismét bekapcsolódott a motokrossz-sportvilág körforgásába. Gál Zoltán és csapata nem is akárhogy debütált, rögtön kétnapos nemzetközi magyar bajnoki fordulóval ahol a környező országok legjobbjai is tiszteletüket tették. Gál Zoltánnal a verseny után beszélgettünk.

- Bő egy hónap alatt néhány kilométeres körzeten belül két bajnoki versenyt is rendeztetek Esztergomban és Piliscséven. Miért volt ilyen közel egymáshoz a két dátum? Nem féltél attól, hogy a két verseny közelsége esetleg gondot okoz a felkészülésben?

- A korai dátumra és a két verseny között eltelt rövid időre egyszerű a válaszunk. Pergel Zoltán és jómagam gyermeke is az első osztályban motorozik, és ha megindul a versenyszezon, akkor már nincs üres időpont vagy elég időnk a rendezéshez, mert mi is úton vagyunk folyamatosan a hazai és külföldi versenyekre, hol párhuzamosan, hol külön utakon. Így csak az a lehetőség maradt, ha mi rendezzük az első versenyeket a hazai és külföldi országok előtt. Ezért is tudunk ennyi külföldi versenyzőt idecsábítani, mert nekik is jó felkészülés a nagy bajnokságok előtt és már tudják, hogy nálunk minőségi pályát és rendezést kapnak. Egyedül az újonnan megalakult szakág nem állt a helyzet magaslatán a szezonkezdést illetően, mert inkább a saját pecsenyéjüket sütögették, de már Piliscsévre kezdett ott is letisztulni a pálya…

- Piliscsév jó néhány éves kihagyás után tért vissza a magyar motokrossz bajnokságra. Ez egy hegyi pálya, hogyan zajlott az előkészítése?

- Mára már túl vagyunk egy óriási átalakításon és egy hosszú téli szezonon, ahol megszereztük a tapasztalatot a pálya előkészítésével kapcsolatban. Természetesen ez egy megfelelő géppark nélkül lehetetlen lenne, ami rendelkezésünkre áll a Pergel Gépi Földmunka támogatásával. Embertelen sok földmunka előzte meg azt a szakaszt, amikor már csak a versenyre kell előkészíteni. Hónapokig alakítgattuk a vízelvezetést, az ugrókat és érkezőket, hogy a legmegfelelőbb legyen nemzetközi szinten is. Ez gyakorlatilag csak Pergel Zoltánnak köszönhető, aki, állítom, a legjobb pályaépítők egyike hazánkban, de sok külföldi pálya is megirigyelné a munkáját.

- Volt olyan kritikus pont, amikor a verseny előtti időjárási körülmények nehezítették a munkátokat. Mégis tökéletes pálya várta a versenyzőket. Hogyan sikerült ezt megoldani?

- Őszintén? Igen volt. Amikor az előkészített pályát a verseny előtt két nappal teljesen elmosta az eső és az időjárás-előrejelzés se mutatott túl biztatót, akkor felröppent egy hangos gondolat, hogy ezt a versenyhétvégét le kell mondani, mert lehetetlen lesz megcsinálni a pályát. Én pedig, aki inkább a rendezvény szervezésével és a marketinggel foglalkozom, akkor azt mondtam: Pergel Zoli, nem lehetetlen megcsinálni, hanem lehetetlen lemondani a versenyt, ahová több mint 100 külföldi versenyzőt sikerült meghívnom, akik már fél lábbal úton voltak és végre nézők előtt tarthatnánk meg a rendezvényt. De nem mozdult se a traktor, se a dózer a pályán, főleg nem a meredek csúszós falakon. Aludtunk rá egyet. Másnapra természetesen Pergel megálmodta a megoldást és bérelt egy még nagyobb dózert hatalmas karmokkal, ami elkezdte felszakítani és szellőztetni a pályát. Az eső is alább hagyott, így folyamatos tárcsázással addig forgattuk a talajt, amíg megfelelő lett. A meredek lefelébe viszont nekiindulni egy több tonnás dózerrel, ahol gyalog se lehet lemenni, az inkább vakmerőség volt, mint bátorság… De kihozták a fiúk a legtöbbet belőle, amit csak lehetett, minden elismerésem!

- Nemcsak a pálya, de a körítés is európai élmezőny-szintű volt. Jöttek európai szinten is magasan jegyzett vendég versenyzők, volt retromotor-kiállítás és verseny, rég nem látott retro-hangulat keveredett a VIP részleggel, erről az egészről mondanál néhány gondolatot?

- Ahogy említettem, ez volt az én feladatom, és megpróbáltam a legtöbbet kihozni belőle. Sokat járunk versenyezni külföldre, ahol Lili lányom rengeteg új tapasztalatot tud gyűjteni a futamokon.  Én pedig nyitott szemmel járok-kelek és próbálok minden apró, új dolgot és lehetőséget elsajátítani a jól bevált külföldi rendszerekből. Aki ismer, az tudja, hogy gyorsan ismerkedem és hamar beilleszkedem idegen környezetbe is. Olyan kapcsolatokat tudtam szerezni, ami segítette a rendezvény magas színvonalának biztosítását. Mint például a külföldi versenyzők meghívása, külföldi sajtó bevonása, és nem utolsó sorban a többnyelvű kommentár. A retro motor, szinte kihagyhatatlan volt, hiszen a motorversenyzés első fénykorával született együtt Piliscsév, mely a mai napig meghatározó szerepet játszik a magyar motokrossz-életben. Ezt a hangulatot próbáltuk visszavarázsolni a versenyzők és nézők elé, ami sikerült is, azt hiszem. A VIP-részleg pedig az egyik legkifejezőbb módja, ha valamit meg akarsz köszönni, legyen az bármilyen segítség, támogatás, vagy csak versenyzői megjelenés. Erre most pont ki is voltak éhezve az emberek talán azért sikerült ilyen fergetegesre a hétvége.

- A verseny körüli média-megjelenésetek is egyedülálló volt. A led falas kivetítő és élő közvetítés nem megszokott a magyar pályákon. Ez hogyan épült fel?

 - Itt jön képbe az ideiglenesen megbízott Nagy Arnold a hirtelen mindent hátrahagyott, megbukott szakágvezetés után. Ő hozta az ötletet és a lehetőséget a Rally Rádió együttműködésével. Egy közös egyeztetés és terepszemle után pedig megszületett a döntés, hogy pénzt nem sajnálva, de magas szinten ki kell szolgálnunk a nézőket, köztük azokat is, akik a külföldről érkező fiaikat és lányaikat látnák otthon élőben. Hatalmas és vérprofi volt a közvetítés Nagy Alex és Majosházi Péter részéről, akik szakmai szinten hozták a világszínvonalat. Meg kell említsem, hogy az újonnan megbízott szakágvezetés állta az összeg 1/3 -át, így részünkről is könnyebb volt igent mondani, amit nagyon nem bántunk meg. Köszönöm Nagy Arni!

- A versenyhétvégén aztán – bár a vasárnapi napon nem fogadott kegyeibe az időjárás -, mégis tökéletes versenyt rendeztetek. A lányod, Lili is rajthoz állt a női kategóriában, hogy tudtál két helyen is sikeres lenni?

- Amikor egy rendezvény elindul, akkor ott már sokat nem tudsz hozzátenni, folyik minden a saját medrében, amit addig sikerült az asztalra letenned. A pályán is folyt a víz és az iszap, de pont elbírta a jó előkészítésnek köszönhetően. A lányom sikere pedig most 100% -an csak az övé, mert én nem szívesen engedtem volna fel a pályára ilyen körülmények között. Lili is tudja, hogy ez motokrossz bajnokság és ha a dobogón szeretnél állni, akkor mindent meg kell tenni, hogy ott legyél a végelszámolásnál is, ami sikerült neki szerencsére.

- Piliscsév most letette a névjegyét, mi várható a folytatásban?

- Egyelőre nagytakarítás és pihi, majd július 2-4. között lesz egy Offroad-fesztivál, ahol nem mi leszünk a rendezők, csak a helyszínt adjuk a motorsport szerelmeseinek. Aztán ahogy mondtam, beindul nekünk is a versenyszezon és őszig nincs megállás. Októberben pedig jön a legnagyobb endurokrossz- verseny, a Királyválasztó. Itt még gondolkozunk egy közös szervezésben és csapnánk mellé egy meghívásos motokrossz-versenyt is, de ez eddig a pillanatig még titok volt és csak egy páran elmélkedtünk rajta…

- Összességében elégedett vagy?

- Egy részben igen és egy részben nem. Sajnos én maximalista vagyok és nagyon sok csiszolnivaló van még rajta, ami lehet, hogy csak az én szememet szúrta, de a mai napig nem alszom miatta. Viszont rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk nemzetközi szinten is, ami megerősít minket abban, hogy kellünk a magyar motorsportnak, és amíg van erőnk, addig csínáljuk is. Ezúton is megköszönném mindenkinek, aki valamilyen formában része volt a rendezvénynek, mert ez mindig egy közös munka, rendezők, versenyzők és nézők között. Hálás köszönet!

A piliscsévi pályát 1979-ben hozta létre idősebb Kökényesi György és Borka János. Adottságai egészen egyedülállóak, hiszen 60 méteres szintkülönbségével nagy kihívást jelent a versenyzőknek. A hazai motokrossz fénykorában olyan motorosok álltak itt rajtgép mögé, mint Kamrás Károly, Gyurászik László, vagy Balogi Zoltán. Hazánk egyik legnagyobb motokrossz-sikere is Piliscsévhez kötődik: 2000-ben ifj.Németh Kornél a 125 köbcentis Motokrossz Európa-bajnokság döntőjében az első futamot megnyerte, és végül a második helyen zárta az Eb-t. A közel 42 év alatt Piliscsév tündöklő és borús napokat is átélt. 

Fotó: Facebook, Pavel Horak

Ezek az írások is érdekelhetnek: