Forradalmian új VFR
Talán a világon még egyetlen motorkerékpár bemutatását sem előzte meg ennyi találgatás, mint a Honda legújabb V4-es modelljét. Fantomrajzok sora...
A kész motor számos dizájnelemet átvett az ekkor bemutatott koncepció motorból, többek között az X formájú fényszórót, mely a továbbiakban a VFR1200F egyik jellegzetessége lett. A Honda idén ősszel saját website-ot (www.feelvfr.com) indított az új V4-esnek, amelyen a folyamatosan csepegtetett információk mellett elindult a visszaszámlálás az október 8-ára időzített hivatalos on-line bemutatóig. Ahhoz, hogy a legszerencsésebbek élőben is láthassák, a 2009-es Tokyo Motor Show-ig kellett várniuk, amit szinte azonnal követett a japán Sugo versenypályán tartott első hivatalos sajtóteszt.
A fejlesztésekben egy öt tagú, nemzetközi tervezőcsapat vett részt, akik a vásárlói igényeket is figyelembe véve alkották meg a Honda állítólag forradalmi újdonságát. A VFR1200F-et olyan, eddig a motorgyártásban még nem használt megoldások emelik ki a jelenleg gyártott motorok közül, mint a szabadalmaztatott, két rétegű idomfelépítés, aminek nagy szerepe van a motor hűtésében, irányíthatóságában és rendkívül csekély légellenállásában. Meg kell említeni a V4-es motor egyedülálló szerkezetét, amelyben a motorversenyek királykategóriájában edzett RC212V műszaki megoldásait is felhasználták, vagy a Honda többszörös bajnok krossz családjából átvett UNICAM szelepvezérlést.
Az észrevétlenül működő hajtásrendszer ellentmond minden eddigi tapasztalatnak, amit eddig a kardánhajtásos motorkerékpárokkal kapcsolatban átélhettünk, és szóljunk a világ motorgyártásában eddig még soha sem alkalmazott, opcionálisan választható dupla kuplungos váltóról is, amely nemcsak megkönnyíti, de elképesztő módon meg is gyorsítja a sebességváltást.
Teljesítménye (172 LE) és nyomatéka (129 Nm) egyaránt lenyűgöző, de ez a motor - tervezői szándéka szerint - nem a száraz számadatokról szól. Sokkal inkább arról az élményről, amellyel a VFR1200F minden bizonnyal jó néhány évvel megelőzi korát.
Műszaki adatok
Motor: Folyadékhűtéses, négyütemű, UNICAM vezérlésű, 76°-os V4-es
Lökettérfogat: 1237 cm³
Furat x löket: 81 x 60 mm
Max. teljesítmény: 172 LE (127 kW) / 10000 1/min-nál
Max. nyomaték: 129 Nm / 8750 1/min-nál
Keverékképzés: PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező
Kuplung: olajfürdős, többtárcsás, csúszó
Váltó: állandó áttételű, hatfokozatú
Véghajtás: kardántengely
Váz: gyémánt szerkezetű; alumínium hídváz
Futómű elöl: 43 mm-es fordított teleszkópvillák, fokozatmentesen állítható rugó-előfeszítéssel 120 mm rugóúttal
Futómű hátul: Pro-Link felfüggesztés gáztöltéses csillapítással, 25 lépésben (*fokozatmentesen távolról vezérelt hidraulikus) előfeszítés állítás és fokozatmentesen állítható húzó csillapítás, 130 mm-es rugóút
Kerekek: üreges-keresztmetszetű elöl öt-, hátul hatküllős alumíniumöntvény
Gumik: elöl 120/70 ZR17M/C (58W), hátul 190/55 ZR17M/C (75W)
Fék elöl: 320 mm-es átmérőjű dupla úszó tárcsafék két hatdugattyús féknyereggel, C-CBS/ABS
Fék hátul: 276 mm-es hidraulikus tárcsafék, kétdugattyús féknyereggel, C-CBS/ABS
Méretek (HxSzxM): 2250 x 755 x 1220 mm
Tengelytáv: 1545 mm
Villaszög: 25° 30'
Utánfutás: 101 mm
Ülésmagasság: 815 mm
Szabad magasság: 125 mm
Üzemanyagtank térfogata: 18,5 liter
Menetkész tömeg: 267 kg