by SzelesÚt 2008. júl 08.

Félvér arisztokrata - Yamaha T-Max teszt

Két hengeres, hengerenként négyszelepes, benzinbefecskendezős, vízhűtéses blokk, alumínium váz, 43mm-es teleszkópszárak, alumínium lengővilla,...

Két hengeres, hengerenként négyszelepes, benzinbefecskendezős, vízhűtéses blokk, alumínium váz, 43mm-es teleszkópszárak, alumínium lengővilla, duplatárcsafék, csak nem egy nagymotor? 15"-os kerekek, gondozásmentes szekunder hajtás, V-szíjas automataváltó, megvilágított csomagtartó az ülés alatt, kényelmes fotelszerű üléshelyzet, magas szélvédő, kiváló időjárás védelem, vagy mégis inkább robogó?

Mindkettő, a Yamaha T-Max félig motor, félig robogó, igazi félvér. Egy kiváló ABS-sel is kapható mindenes nagymotor praktikus robogó ruhába bujtatva. Könnyű vezetni és kitűnően alkalmas városi ingázásra és hosszabb túrákra egyaránt.


A 8 éve megjelent motor már esett át frissítésen, akkor az addig 14"-os kerekeket elöl 15"-osra cserélte a gyár és benzinbefecskendezést kapott. Idén teljesen megújult a motor, alumínium vázat, elől-hátul 15"-os kerekeket, duplatárcsaféket, új műszerfalat és külsőt és az EURO 3-as normákra hangolt blokkot kapott. Megjelenése az elődjéhez képest jóval sportosabb lett, de elöl még mindig elbírna egy az egyéniségét sokkal jobban tükröző agresszívabb formát.


A nyeregbe pattanva rögtön otthonosan érezzük magunkat. Az ülés széles, jól párnázott, nem túl puha ülés elől-hátul egyaránt kényelmes és elöl kissé meg is támasztja a derekunkat. Az idén már vékony szárakon ülő tükrök kiválóan használhatók, a széles kormány könnyű manőverezhetőséget biztosít, a magas szélvédő pedig jól véd a menetszéltől még autópálya tempónál is. Könnyen használható a közép és az oldaltámasz is, lejtős parkoláskor pedig a baloldali kormánycsutkára szerelt kézifék segít. Az idei modellen már két, méretes kesztyűtartóba is pakolhatunk, de sajnos egyik sem zárható. Az ülés a megszokottól eltérő módon elölről hátrafele nyílik gázrugók segítségével, így leszállás után rögtön pakolhatunk a megvilágított raktérbe, nem kell a robogó hátához mennünk.


Az első és még mindig eredeti sportos maxirobogó kéthengeres blokkja a 499cm3-ével már nem tartozik a legnagyobbak közé, de a majd 44LE könnyedén mozgatja a 200 kg körüli súlyát. Érdekes, hogy a motor valójában három hengeres, mert egy harmadik "vak" hengerben 180 fokban ellentétesen mozgó dugattyú felelős a két egyszerre robbanó henger rengéseinek a kiegyensúlyozásért. A T-Max blokkja robogókra nem jellemző dinamikával mozgatja a maxirobogót, 90 kg-os pilótával a végsebessége óra szerint 168 km/h, 60 km/h-ig repül, de 90 felett sem fárad el, mint a 250cm3-is társai, a 100 km/h-t úgy 8-9 másodperc alatt éri el, amivel nem csak az autósokat lephetjük meg a lámpánál, de a kezdetben álmosan beragadó nagymotoros kollégákat is. A robogó 4000 1/min-nél megy 110-zel, 6000-nél 150-nel (a piros tartomány 8000 1/min-nél kezdődik).


Hihetetlen vicces érzés mikor egy robogóval villogjuk le a középkategóriás autókat az autópályán, de a motor legjobban sikerült része mégsem a blokkja, hanem a futóműve. A robogó nagymotorokon elterjedt alumínium lengővillával rendelkezik, így hagyományos robogó társaival ellentétben a blokk nem a lengőkaron helyezkedik el, hanem az ülés alatt és szíjjal hajtja a hátsókereket. A rugózatlan tömeg így sokkal kisebb, jóval könnyebben dolgozik a kiválóan hangolt hátsó futómű. A jól eltalált első és hátsó futóművet jól kiegészítik a jól tapadó Bridgestone Battlax abroncsok, így egy autópályán és szerpentineken egyaránt nagyon stabil csomagot kapunk. A tervezők úgy alkották meg a robogó alját és oldalát, hogy viszonylag nagy dőlésszöget enged meg anélkül, hogy valamelyik kilógó alkatrészben kárt tennénk. Utassal azonban kicsit hintázni kezd hátulja, így jól jönne rugó-előfeszítés állítási lehetőség.


A T-Max-nak van azonban egy kis és egy nagy hibája. A kicsi az, hogy nem 10 centiméterrel keskenyebb burkolattal rendelkezik, mert úgy még könnyebben használható lenne az autók között. A nagy pedig az árcédulája. 2298000 Forintnál jóval olcsóbban kapunk nem csak maxi robogót, de rengeteg jóval nagyobb teljesítményű nagymotort is. A vásárlókkal ellentétben a gyártó azonban örül a magasan szabott árnak, hiszen így is viszik, mint a cukrot. A T-Max az egyik legkelendőbb maxi robogó Európában és 2000-es megjelenése óta már több mint 100 ezret adtak el belőle világszerte.

Varga Szabolcs



Maximális teljesítmény    32.0 kW (43.5 LE) @ 7,500 1/min
Maximális nyomaték    45.0 Nm (4.6 kg-m) @ 6,500 1/min
Karburátor    EFI befecskendezés
Váltórendszer    V-szíjas automata
Üzemanyagtank kapacitás    15 L
Első felfüggesztés    43mm-es teleszkópok
Hátsó felfüggesztés    Lengőkar
Első fék    Dupla tárcsa, Ø 267 mm
Hátsó fék    Tárcsa, Ø 267 mm
Első gumi    120/70-15
Hátsó gumi    160/60-15
Hossz (mm)    2,195 mm
Szélesség (mm)    775 mm
Magasság (mm)    1,445 mm
Ülésmagasság (mm)    800 mm
Tengelytáv(mm)    1,580 mm
Saját tömeg (kg)    203 kg / ABS: 208 kg

Ezek az írások is érdekelhetnek: