by SzelesÚt 2008. júl 30.

Fekete Mágia - Vespa GTS 300 SUPER teszt

Mosolygós kerek szem, formás karosszéria, tüzes lélek, feszes, mégis kényeztető futómű, igéző éjfekete szín, végtelen szenvedély, maga a...

Mosolygós kerek szem, formás karosszéria, tüzes lélek, feszes, mégis kényeztető futómű, igéző éjfekete szín, végtelen szenvedély, maga a mediterrán életöröm, maga a La Dolce Vita, az Édes Élet.

52 éve indult útjára az első Vespa (darázs) a Piaggio pontederai üzeméből. Tervezője, a híres helikoptertervező, Corradino D'Ascanio nem szerette a motorokat, kényelmetlennek és alaktalannak tartotta azokat, amelyeken nehéz kereket cserélni, ráadásul gyakran bepiszkolják az emberek ruháit. Az alkotásán így a karosszéria a repülőgépekhez hasonlított és megvédte a vezetőt a piszoktól, a hátsókerékhez került a motor, teleszkópvilla helyett pedig a repülőgépgyártásban használatos levegőkaros kormányoszlop tartotta az elsőkereket, amely megkönnyítette a kerékcserét. Megjelenésekor kevesen bíztak a robogó sikerében, mára azonban egy külön kategóriát teremtett és Olaszország nemzeti szimbólumává vált akár a Colosseum vagy a Sixtus-kápolna.

1946-tól máig a világ leghíresebb és legkeresettebb scootere több mint 138 típusát és változatát érte már meg. Az eredeti 98 cm3-es robogóra még mindig hasonlító, ám a kor műszaki követelményeinek megfelelő Granturismo család, 2003-ban mutatkozott be.

A GTS família idén egy új 278 cm3-es taggal bővült. Az új 300-as típus kívülről alig tér el a korábbi 250-es modelltől, hasonlóan tetszetős, a gyár szerint sportos, valójában inkább szép, korosztálytól függetlenül szerethető a híres ősöket utánzó forma. Kapható a képeken szereplő feketében illetve hófehér színben is.

A Vespa ET és Vespa PX típuscsaládok mellé sorakozó Vespa Granturismo küldetése a gyár szerint, hogy újfajta kínálatot hozzon létre, a nagyobb méretű GT scooterek szegmense és a kisebb, "klasszikus" robogók között. A 300-as Vespa a viszonylag nagy méretű blokkja ellenére, nem csak a sajtóanyagok szerint hasonlít a kisméretű robogókhoz, de a való életben is. A nyergébe pattanva rögtön szembetűnik a motor kezessége és szertefoszlanak a 148 Kg-os szárazsúlyából származó félelmeink. A kistestű robogókéhoz hasonlatos vázgeometriának hála a városi dzsungelben jól manőverezhető, nagyon fordulékony. Az egyedi konstrukciójából adódó váz nélküli önhordó acélkarosszériája a mendemondák ellenére, két személlyel terhelve is stabil, nem csavarodik, tempósabb haladásnál is meggyőzően fogja a feszesre, mégis kényelmesre hangolt 12''-os kereket tartó első-hátsó futóművet.

A kiváló futómű azonban mit sem ér egy dinamikus erőforrás nélkül, amilyennel a 300 GTS is rendelkezik. A blokk teljesítménye megegyezik a 250-es típuséval, ám annál nyomatékosabb. Ha már megbarátkoztunk a 250-es majd 1,3 millió Forint körüli borsos presztízs árával, akkor ne spóroljunk, érdemes 1350000 Forintért a jobban gyorsuló 300-as típust választanunk. A motor nagyon egyenletesen adja le a teljesítményét, kiválóan húz, mérésünk szerint 8-9 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t, beéri 3-3,5 Liter benzinnel 100 km-enként, szép a hangja és nem mellékesen megfelel az EURO 3-as környezetvédelmi normáknak is.

Az alumínium kerekek lassításáról elől hátul fémhálós fékcsővel táplált tárcsafék gondoskodik. A hátsó fék hatásos, a robogó súlyelosztásából adódóan jól használható, az első kicsit haloványabb, de a feladatát gond nélkül ellátja.

Legendát teremtő, motor bálványról nehéz rosszat írni, mégis meg kell említenünk a sisak tárolására szinte alkalmatlan ülés alatti csomagtartót. A blokk által mindig melegen tartott dobozba nem hogy két zárt, de egy darab háromnegyedes L-es sisakot sem tudtunk betuszkolni. A műanyag dobozt könnyedén kiemelve meglepődve tapasztalhatjuk, hogy a blokk meglehetősen szellősen szerelt, így kis sakkozással készíthettek volna nagyobb csomagtartót is a gyárban. Úgy látszik a tervezők szerint az olaszos életérzéshez feles tökfedők dukálnak, azokból talán kettő is befér a nyereg alá.

A rekesz hiány egy felső dobozzal persze könnyen orvosolható, nem úgy a szép, praktikusan karosszériába hajtható, ám szinte használhatatlan utaslábtartók problémája. Az utasnak a terebélyes hátsó burkolatot megkerülve, kényelmetlenül előre kell nyújtania a lábát, így még inkább labilisan érzi magát a keskeny hátsó ülésen, a vezető pedig folyton beleakad, ahogy leteszi a lábát a piroslámpánál.

A fekete démon, inkább magányosan szeret utazni, mégis fájó szívvel búcsúztunk tőle, nehéz nála vonzóbb utirársra szert tenni a városban. Szépségét sosem feledjük, a fekete mágia biztos kísért majd minket, nem csak a mozi vásznon, de egy igazi Római Vakáció alkalmával is.

 

Varga Szabolcs

 

Motor  Egyhengeres, négyütemű, négyszelepes, elektronikus befecskendezésű, katalizátoros, vízhűtéses, 278 cm3-es

Teljesítmény 22 LE

Fékek 200mm hidraulikus tárcsa elöl, 220mm hidraulikus tárcsa hátul

Ülésmagasság 790 mm

Száraztömeg 148 Kg

Tank 9 L

Felszereltség Hátsó felső tároló doboz, oldaltáska, krómvázas első tároló, krómvázas oldalsó védőkeret

Ezek az írások is érdekelhetnek: