by SzelesÚt 2011. jan 30.

B 125: minden világos?

Ha minden jól megy, nemsokára másodszor kerül a parlament elé – ezúttal már népi kezdeményezésként – az a javaslat, amely azt célozza, hogy B kategóriás jogosítvánnyal lehessen 125 köbcentis motort vezetni. A Totalcar kezdeményezéséhez csatlakozott a Jobbik (érdekes koalíció…), amelynek sebtiben benyújtott ezirányú javaslatát tavaly olvasás nélkül lesöpörte az asztalról az illetékes bizottság.

Érvek

Nézzük a tényeket: Európa számos országában létezik ez a lehetőség. Sokan élnek is vele, és tény, hogy ennek forgalomszervezési, sőt környezetvédelmi pozitívumai vannak. Könnyen belátható ugyanis, hogy ha egyre többen nem egyedül ücsörögve az autóban ülve eregetik a bűzt, hanem haladnak egy 125-ös robogóval, akkor bizony nincs akkora dugó és nincs akkora környezetszennyezés. Tiszta sor, szó szerint.

Van egy másik tény is, igaz, ha erről tudna a Jobbik, hamar kifarolna az ötlet mögül. Ez pedig egy szükségszerű, elkerülhetetlen, lényeges, de annál népszerűtlenebb rendelkezés, amely sokáig már nem halogatható: az 50 köbcentis kismotorok regisztrációja. Számuk ugyan csak becsléseken alapszik, de több százezerre tehető. És bizony, ha már a tényeknél tartunk, az ötvenesek Európa számos országában csak rendszámmal közlekedhetnek … Tudom, sokan felhördülnek, de akinek lopták már el robogóját, az azért beláthatja: regisztráltan, rendszámmal ez a veszély is csökkenthető. Aki elé meg fordult már némileg illuminált lovassal világítás-, rendszám-, és idomnélküli robesz, nos az is tudja, hogy jobb lenne, ha rendben lenne az a kötelező…Annak pedig, aki új 50-est akar venni, esetleg hitelre, ugyancsak egyértelmű: a járműhitel mindig kedvezőbb az áruhitelnél.

Tény persze az is, hogy sokan a szabadságjogok megnyirbálását látják a robeszek regisztrálásában. A nehezen összekuporgatott, mindennel elmenő Szimók, Babetták és a konténeres robogók a gondtalan életet jelentik a túlszabályozott világban. Lehet. Ennél erősebb érv viszont, hogy a közlekedésnek vannak szabályai. Mindenkire kötelező szabályai. És tegye a szívére a kezét, aki biztos benne, honnan van a robogója, ami persze 50 köbcentis, és az ülés alá be van ragasztva az egyébként bagóért köthető kötelezőt igazoló matrica… Megjegyzendő, hogy az 50-esek regisztrációjáról született már kormányhatározat az előző érában, de valahogy végrehajtani akkor nem akarózott (ellentétben a motorosokat különösen sújtó teljesítmény-adóval - azt gyorsan sikerült bevezetni…)

Namármost: a több százezer rendszám nélkül rohangáló „50-es” többsége nem 50-es. A Felfúrt, 70-es 125-ös, vagy akár még nagyobb „robogók” valószínűleg többségben vannak a csapatban. Amennyiben regisztrálják őket, a legtöbben azonnal a sufniba tolhatnák a gépeket – ha nem tennék lehetővé számukra, hogy „B”-s jogosítvánnyal vezethessenek 125-ös motort. Bármilyen furcsa tehát, ez is a B125 elfogadása mellett szóló  érv.

Ellenérvek

Most ne foglalkozzunk azokkal a tirádákkal, hogy ellepik a várost a motorosok, szemtelenkednek és dühítik a békés polgárokat, satöbbi. Az első és tulajdonképpen az egyetlen komolyabb ellenérv, hogy az engedménnyel több lesz a baleset. Ez pedig nem igaz. Illetve nem szabad, hogy igaz legyen. Az elmúlt évek kevés örvendetes ténye között volt, hogy folyamatosan csökkent a nagymotoros balesetek száma. (Ez sajnos nem vonatkozott a segédmotor-kerékpárokra.) Az okok között a felvilágosító munka eredményességét és a vezetéstechnika javulását sorolhatjuk az élre.

És itt van a kutya elásva: a vezetéstechnika. Ha engedjük, hogy mindenféle vezetési tudás nélkül valaki egy autóból átüljön egy 125-ös kétkerekűre, az valóban azt is jelenti, hogy veszélybe sodorjuk az illetőt. Az összes internetes szavazáson, köztünk a honlapunkon lezajlott voksoláson is elsöprő többséggel arra voksoltak az olvasók, hogy csak megfelelő képzéssel lehet az autósokat motorra engedni.) Meg kell tehát állapítani azt a minimum követelményt, aminek meg kell felelnie annak, aki motorra ül.

Ismérvek

Meg kell határozni, hogy hány év közlekedési tapasztalattal rendelkező autósnak kell csupán motoros vezetéstechnikai ismereteket elsajátítania. Egy öt-tíz éve jogosítvánnyal közlekedő járművezetőnek ugyanis már nem a KRESZ-t kell elmagyarázni. Azt is rögzíteni kell, hogy milyen mélységű legyen az adott képzés. Hogy lehessen már az autós jogosítvány mellé motoros órákat venni, és hogy kitől. A „hivatalos” iskolák mellett ma már nagyon sok komoly háttérrel és szakmai tudással felvértezett vezetéstechnikai oktatóműhely van, az ő képzésük komolyabbnak, de legalábbis mélyebbnek mondható, tapasztalataikat mindenképpen fel kellene használni tehát a kérdésben.

Egyszóval jó lenne valami ilyesmit hozzátenni a kezdeményezéshez. Mert meg kell cáfolni az ellenérveket. Ha minden motoros megfelelő képzettséggel megy az utcára, akkor pedig megcáfoltuk. És ha a döntéshozók látják, hogy nem újabb donorokat küldünk az utcára, akkor foglalkozni fognak a kérdéssel.

Akkor, ha minden világos, gyerünk aláírni.

Zoley

Ezek az írások is érdekelhetnek:
Tavaszváró börze

Tavaszváró börze

by SzelesÚtfebr 30

Bitti megsérült

Bitti megsérült

by SzelesÚtfebr 30