by SzelesÚt 2008. márc 10.

ALIEN vs. PREDATOR - Avagy generáció-váltás a MotoGP-ben

A gyorsasági motoros világbajnokság vasárnapi nyitófutama több szempontból is egy új korszak kezdete az immár hatvan éves sorozat történetében.

SHOW-BUSINESS

A katari idénynyitó volt az első olyan Grand Prix verseny, amit éjszaka rendeztek meg, lámpafénynél. Az hogy egy verseny sötétben zajlik, nem újdonság! A hosszú-távú versenyek éjszaka sem tarnak szünetet, ezért a motorra szerelt nagyteljesítményű lámpákkal a versenyzők sötétben is köröznek. Amiben a MotoGP úttörő és első, hogy a verseny nem csak úgy „belelóg" az éjszakába, hanem szándékosan az éj leple alatt rendezik: sötétedés után kezdődik és ér véget. Emellett nem használnak a motorokon lámpákat sem, hanem – akár egy stadiont – kivilágítják az egész pályát!

Katarban nappal nagyon meleg van, így a korábbi versenyeken a pilóták és motorok a hőgutával küszködtek. Az ötlet ekkor pattant ki! Ésszerűnek tűnt inkább éjszaka rendezni, amikor hűvösebb van. Ugyanakkor a motorok nem mehetnek sötétben, mert akkor a TV-ben nem lehet látni semmit az egészből. Vagyis csak a kivilágított pálya jöhetett szóba.

Egy pálya kivilágítása óriási feladat: a több mint öt kilométer hosszú pályát gyakorlatilag nappali világosságba kellet borítani úgy, hogy a bukóterek miatt sokszor csak nagyon messze lehetnek a lámpák az aszfaltcsíktól. A pálya kivilágításához így ötvenszer-hatvanszor akkora fényerő kellett, mint egy stadion megvilágításához.

Mégis, valamilyen oknál fogva a katari nagydíj lett a nyitófutam, így végül nem is a legnagyobb nyári melegben került sor erre e futamra. Ez azt jelenti, hogy a versenyhétvégén a nappal 28 Celsius-fok körüli hőmérséklet után éjszaka kimondottan hideg volt a pályán.

Ilyen brutális, és alapvetően felesleges energia-felhasználás mellett a MotoGP egyértelműen letette a voksát a „környezetvédelem ellen"… A show azonban nem állhat meg! A verseny az éjszakában, „szalon-világítással" hihetetlen látványos lett, és ezzel a sorozat egyértelműen átlépett a sport kategóriából a „show-biznisz" kategóriába.

FIATALOK

Úgy tűnik a pilóták között is éppen most megy végbe a nagy generáció-váltás. A fiatal Stoner nem csupán 2007 csodája volt, hanem az idén ugyanott folytatja, ahol tavaly abbahagyta. Emellett szinte sokkoló volt, ahogy az újoncok elporolták a rutinos rókákat. Jorge Lorenzo első versenyén második lett, Andrea Divizioiso pedig negyedik. De ehhez az nagyon fiatal, „alien" generációhoz tartozik Dani Pedrosa is, aki harmadikként végzett. Döbbenetes, hogy az első négyben senki nem volt 22-évesnél idősebb!

Hihetetlen, de a sokszoros bajnok Rossi és a nagy harcos Capirossi valószínűleg a múlt emberei! Legalábbis ezen a hétvégén úgy festett. És mindez nem csupán a puszta versenyeredmény miatt! Hanem mert maguk a motorok is új generációsak. A közvetítést nézve nehéz volt elcsípni egy erőcsúsztatást, vagy fékezésnél keresztbe-tevős mutatványt. A végletekig elektronizált motorokkal ma egyértelműen ívben kell fordulni, - akár egy 250-es motorral.  A különbség kisebb motorhoz képest az, hogy a „nagy és félelmetes" MotoGP motorral gyakorlatilag lehetetlen elesni, - ha csak valaki nem csinál nagyon nagy butaságot.

Ezek az írások is érdekelhetnek:
Tavaszváró börze

Tavaszváró börze

by SzelesÚtfebr 10

Bitti megsérült

Bitti megsérült

by SzelesÚtfebr 10