by - börzseyz - 2021. márc 07.

A legjobb pillanatban vagyunk - interjú Talmácsi Gáborral

Több mint 30 év után ismét Moto GP-futam lesz Magyarországon, miután a múlt héten Carmelo Ezpeleta a Dorna Sports vezérigazgatója és Pacza József, a Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. ügyvezető igazgatója aláírták az erről szóló szerződést. Talmácsi Gábor, a sportág mindmáig egyetlen magyar világbajnoka versenyzői múltját és kapcsolatait felhasználva hosszú ideje dolgozik a projekt megvalósulásán. Ezentúl hetente jelentkező "Hétfői interjú" rovatunkban elsőként Talmával beszélgettünk arról, milyen lehetőségeket rejt a hajdúnánási pálya megépítése.

Magyar szívvel a Dorna-családban

- Már versenyzőként büszkén képviseltem a magyar színeket, nagy örömmel hordtam a Szent Koronás sisakot, sportszakemberként pedig ugyancsak azért dolgozom, hogy az országnak segíthessek. Ugyanakkor a Dorna-család tagja is vagyok, ahogy ezt Camelo Ezpelata is említette, hiszen tíz évig ott versenyeztem, és a kapcsolat nem szakadt meg. Nagy örömömre szolgál, hogy ez a kettős kötődés most végre kézzelfogható eredményre vezetett, és közreműködhettem abban, hogy ez a szerződés létrejöjjön és végre újra GP-futamok lehessenek Magyarországon.

A régió pályája

- Adódik a kérdés, mi tartott ennyi ideig? 2007-ben lettél világbajnok, és azóta egy félresikerült pályaépítési próbálkozást leszámítva nem sok minden történt a magyar motorsport érdekében.

- Szerintem ne nézzük a múltat, a lényeg, hogy ez a döntés a legjobb pillanatban született. A régióban Brno visszalépésével jelenleg nincs olyan új generációs versenypálya, amely tudná fogadni a Moto GP-t, és ha a hajdúnánási megépül, a térség összes motorsport-rajongója hozzánk jöhet majd gyorsaságimotoros vb-futamot nézni.

- Arról is felröppentek a hírek, mi is írtunk róla, hogy Superbike VB-futamokat is rendezhetünk majd Hajdúnánáson.

- A tervek között szerepel, hiszen egy ilyen létesítményben nem csak egy, hanem sok nemzetközi versenyt kell rendezni, és nem feltétlenül csak motoros, hanem például autós futamokat is. A Superbike fontos, színvonalas versenysorozat, ráadásul ugyancsak a Dorna-csoport tulajdona, ezért a rendezés kézenfekvő megoldás lenne. Arról nem is beszélve, hogy egy magyar versenyzőnek, vagy akár magyar csapatnak könnyebb először ott megmérettetnie magát, mint rögtön a Moto GP-sorozatban.

Feléledhet a magyar motorsport

- Remélhetjük vajon, hogy a magyar GP-futam előbb-utóbb magyar versenyzőket, vagy akár csapatokat is termel majd?

- Nem törvényszerű, hogy azért, mert nálunk Moto GP lesz, rögtön lesz magyar versenyző is. Akik tényleg szeretnék világszinten képviselni az országot és vállalják azt a nagyon sok lemondással járó munkát, ami ehhez kell, azokból lehet Moto GP-versenyző. Nagyon fontos ugyanakkor a szülői háttér és a megfelelő menedzsment is.

- Nem sokkal azután, hogy világbajnok lettél, valószínűleg a válság hatására finoman szólva megtorpant a magyarországi motorsport. Az új pályával most talán új lendületet kaphat?

- A lendület és a motiváció egész biztosan más lesz. Ha megnézzük a Moto GP-t, azt látjuk, hogy csökken az átlagéletkor, egyfajta generációváltás figyelhető meg, egyre fiatalabbak versenyeznek, ezért nekünk is nagyon fontos a következő korosztály. Ott kell megtalálni azokat a fiatalokat, akik valóban motorversenyezni szeretnének. Nem motorozni, motorozgatni, hanem valóban versenyezni. Ha megvan bennük a kitartás és az elhivatottság, akkor elérhetnek akár a királykategóriáig is.

- Az utcai motorosok átlagéletkora egyre nő, egyesek szerint a mai fiatalokat nem annyira mozgatja meg a motorozás, mint életforma. Mi a helyzet a versenysporttal?

Sokat foglalkozunk fiatalokkal, évente több mint ezer gyereknek tanítjuk meg a motorozás alapjait, támogatjuk is a fiatal versenyzőket. Az, hogy egy rangos motorverseny Magyarországra jön, nagy lehetőség lesz arra, hogy több magyar versenyző fejlődhessen. A cseheknél például, akik rendelkeztek saját pályával, nyilván másképp történt a kiválasztódás. Azért már most vannak ígéretes tehetségek, említhetném például Görbe Somát, aki még nincs 16 éves, de már a Moto GP tehetségkutatójának számító Red Bull Rookies kupában versenyez, és rajta kívül is van több ügyes fiatal – minél több ilyen gyerekre várunk az alsóbb korosztályokból is.

Műkedvelők biztonságban

- Egy új pálya mindig új lehetőség a sportmotor-tulajdonosoknak, akik szeretnék szabályos keretek között kipróbálni a tudásukat. Így lesz ez Hajdúnánáson is?

- Európában 140 regisztrált klub szervez pályanapokat, és nálunk is nagyon nagy igény van a pályamotorozásra. Mindig elmondom, hogy a közút nem versenypálya, és egyre több a korlátozás is. Én mindig mindenkit arra biztatok, hogy aki szeretné kipróbálni a tudását és adrenalint égetni, az mindenképpen egy olyan létesítményben tegye, ahol nincs életveszélyben. Az új pálya erre is lehetőséget teremt, a motorosok itt biztonságos pályán, biztonságos bukóterekkel, biztonságos környezetben tudnak majd hódolni a szenvedélyüknek.

Képek: Talmácsi Gábor, MTI

Új csomópontok az M3-ason a Moto GP-pályához >>>

Ezek az írások is érdekelhetnek: