by SzelesÚt 2008. máj 22.

Féloldalasan a motoron - Yamaha Mesterkurzus az Euroringen

Stábunk fél napot tölthetett el az Örkény melletti versenypályán a Yamaha tulajdonosok számára kedvezményesen igénybevehetõ vezetéstechnikai...

Stábunk fél napot tölthetett el az Örkény melletti versenypályán a Yamaha tulajdonosok számára kedvezményesen igénybevehetõ vezetéstechnikai tréningen.

Európai felmérések szerint a motoros balesetek 80%-a elkerülhetõ lett volna megfelelõ rutinnal, ugyanis azok 80%-ban vezetõi hibára vezethetõk vissza. A megoldás tehát egyszerû, tanuljunk meg jobban motorozni, hogy mi uraljuk a motort és ne az uraljon minket.


A kurzuson Tóth Zoltán a Wenson vezetéstechnikai tréningek fõinstruktora okított minket sûrû elsõ és hátsó egykerekezések közepette, hogy a ránk tapadt tudással rengeteg forró helyzetbõl menekülhessünk meg mindennapi közlekedésünk során.


Pár bemelegítõ kör után rögtön bele is vágtunk az ellenkormányzás gyakorlásába, ehhez nem a megszokott módon ültünk a motorra, hanem oldalt, mint a hosszú szoknyás lányok a lovon és egy kézzel fogtuk a kormányt.
A vészfékezést tréningjén elõször megpróbáltuk felmérni, hogy milyen tempónál mekkora fékút szükséges motorunknak a teljes megállásig, majd adott ponton próbáltunk megállni tetszõleges sebességrõl.
A kikerülõ manõvereknél szintén az ellenkormányzást használtuk, ilyenkor vészfékezés után, behúzott kuplunggal, a féket felengedve lökdöstük a jobb vagy baloldali kormánycsutkát attól függõen, hogy az utolsó pillanatban merre jelezték a kerülési útvonalat.


A szûken fordulást állandó gázon a hátsó fékkel kontroláltuk, a sóderágyat pedig szerencsére sehogy.
A kedvenc gyakorlatom a fék használat nélküli tempós körözés volt a versenypályán. Kiváló alkalom annak megtapasztalására, hogy a megszokottnál nagyobb tempóban is képesek vagyunk bevenni a kanyarokat, hiszen a motorkerékpár fék nélkül is lassul a kanyarban, csak koncentráljunk erõsen, hogy mindig oda nézzünk, ahova menni szeretnénk (tehát zárt pályán ne a sóderágyat kémleljük, a szerpentinen pedig ne a szembejövõ kamiont).


Az okítás remek volt, rövid, lényegretörõ, nagyon gyakorlatias és igen hasznos, érdemes lenne kötelezõvé tenni hasonló tanfolyamokat egy-két évvel a motoros jogosítvány megszerzése után.

Bõvebben majd a Széles út május 23-ai adásában...

V.SZ.

Ezek az írások is érdekelhetnek:
DEVELOPER BAR