by SzelesÚt 2011. márc 05.

Magyarok az élvonalban

Nem mondhatni, hogy a legfényesebb napjait éli mostanában a magyar motorkerékpározás. Egykor híres motorgyártásunk, nagy versenyzőink és műszaki géniuszaink már csak a motorozás nagy történelemkönyvében szerepelnek. Jó tehát tudni, hogy vannak magyar származású szakemberek a motorkerékpár-fejlesztések élvonalában.

Budapesten született, Németországban él, régóta motorozik, és diplomamunkaként készítette Kiss Attila (26) azt az elektromosmotor-koncepciót, amelyet méltán nevezhetünk forradalminak.

A mágnesességgel foglalkozó német fizikus, Friedrich Gauss nevével fémjelzett munka fő gondolata a helyzethez automatikusan alkalmazkodó változó geometriájú felfüggesztés, amit Attila "mesterséges izmok", azaz hidraulikák segítségével oldott meg. Ennek eredményeként mindkét kerék kormányzott, ami első hallásra meghökkentő egy motorkerékpár esetében, Attila szerint azonban ez jelentősen javít a menetdinamikán. 

Az állandó mágneses szinkron-motort 13, egyenként 25 kwh-s egymáshoz kapcsolt akkumulátor hajtja. Az adatok természetesen teoretikusak, de elméletben 150 lóerőt, 140 Nm-es nyomatékot és 200 fölötti tempót tud a Gauss, amely egyébként mindössze 180 kiló.

A műszerfal talán a leginkább az, ami a jövőbe mutat: egy virtuális valóság-szemüvegen követhető a tempó, a fordulatszám, de még a keréknyomás is. Ez a szemüveg egyben a slusszkulcs is.

Attila egyébként már egy másik elektromos sportmotoron dolgozik az egyetemen. A kutatás egyelőre titkos, de megígérte nekünk, hogy amint lehet, tájékoztat a részletekről.

Ezek az írások is érdekelhetnek: